سیاست اسرائیل در مقابل ایران شکست خورده است!

 

سیاست اسرائیل در مقابل ایران شکست خورده است! 
این را "دنی سیترینوویچ" رئیس سابق بخش ایران در اطلاعات ارتش اسرائیل در مصاحبه طولانی خود با "تایمز اسرائیل" (30 نوامبر2021) می گوید.
بخش هایی از مصاحبه او از این قرار است:
"... مشکل بزرگ این است که ما در اسرائیل ایران را درک نمی کنیم و در مورد اهداف و استراتژی آن تصورات نادرستی داریم. این اشتباه محاسباتی می تواند موجب درگیری بین دو کشور شود. 
این باور ساده لوحانه در اسرائیل وجود دارد که گویا می توان ج.ا را مجبور ساخت تا بین بقای خود و برنامه هسته ای یکی را انتخاب کند. برای ایران که خود را یک قدرت بزرگ می داند عقب نشینی از برنامه هسته ای میسر نیست. مردم ایران هم در این مورد اتفاق نظر دارند. بنابراین اگر رژیم هم تغییرکند و رهبر معتدل تری در ایران وجود داشته باشد، او نیز برنامه هسته ای را رها نخواهد کرد...
در کشور ما گفته می شد که:احمدی نژاد گرگ است و روحانی گرگ در لباس میش!...خروج ترامپ از برجام باعث ضعیف شدن روحانی شد.زیرا او وعده داده بود که مزایای برجام را بر سر سفره مردم ببرد. بنابراین رئیسی تندرو به قدرت رسید.روحانی حتی بعد ازخروج ترامپ، کوشید تا مفاد برجام را رعایت کند. ولی سرانجام مجبور شد تا محدودیت ها را بشکند. 
رئیسی اینک برای بازگشت به برجام اولویت قائل نیست و فکر می کند که به کمک چین می تواند در برابر فشارها مقاومت کند. البته اگر آمریکا تن به مصالحه اساسی دهد او به توافق باز می گردد. به همین خاطر حصول توافق به مصالحه از طرف آمریکا نیاز دارد. آمریکا باید اطمینان دهد که درآینده باردیگر از برجام خارج نخواهد شد. 
تصور من این است که آمریکا قدم های لازم برای رسیدن به توافق را برخواهد داشت...
روسیه و چین هرچند مایل نیستند که ایران به بمب اتمی دست یابد، ولی علاقه ای هم به رعایت خواسته های آمریکا ندارند. چین یک پیمان استراتژیک با ایران امضا کرده است و من شک دارم که علیه متحد خود با آمریکا همکاری کند...
مواضع اسرائیل در حال حاضر در رابطه با ایران نامشخص است: وزیر دفاع از اهمیت برجام و نخست وزیر علیه آن سخن میگوید. توانایی اسرائیل در این میان برای تاثیر گذاری بر مذاکرات اندک است...در اسرائیل هنوز ازلزوم لغو کامل غنی سازی در ایران صحبت می شود. امری که دیگر شدنی نیست...ویا می گویند که: ما به تنهایی می توانیم از خود محافظت کنیم. حال فرض کنید ما به ایران حمله کردیم. در این صورت بلافاصله در شمال و با حزب الله نیز وارد جنگ شده ایم. آنگاه بدون کمک آمریکا کاری از پیش نخواهیم برد. 
- اگر طرفین نتوانند بر سر برجام به توافق مجدد برسند چه خواهد شد؟ 
فکر می کنم در این صورت ایران از خط قرمز غنی سازی 90 درصدی عبور نخواهد کرد تا بتواند به کمک چین تحریم ها را دور زده و با کشورهای آسیایی و آفریقایی رابطه اقتصادی خود را حفظ نماید. آمریکا هم در این شرایط تحریم های جدید را آنگونه وضع خواهد کرد که احتمال بازگشت به میز مذاکره باقی بماند. حکومت ایران زمانی استراتژی خود را تغییر خواهد داد که موجودیت خود را در خطر ببیند. در این رابطه آن ها از آمریکا می ترسند و نه از اسرائیل...
تاسیسات هسته ای ایران مانند عراق و سوریه نیست که اسرائیل بتواند با حمله آن ها را نابود کند. بلکه این مراکز متعدد و پراکنده اند.ضمن آن که ایرانی ها اهل انتقام گیری هستند و باچنین اقداماتی از طرف اسرائیل  بیم تشدید تنش و شروع جنگی تمام عیار خواهد رفت. آمریکا هم به ایران حمله نمی کند. زیرا این کار باعث جنگ منطقه ای می شود. 
- چرا سیاست اسرائیل را در مقابل ایران شکست خورده می دانید؟ 
زیرا ما می توانستیم با رویکردی درست بر برجام تاثیر مثبت بگذاریم. در حالی که گزینه های بهتری وجود نداشت ما آمریکا را که چندهزار کیلومتر با ایران فاصله دارد تحت فشار گذاشتیم تا از برجام خارج شود.حال آن که اسرائیل خود در نزدیکی ایران قرار دارد. حملات اسرائیل هم تا کنون تاثیرات منفی داشته است. ج.ا به بهانه این حملات فعالیت بازرس های آژانس را محدود کرد"...

هیچ نظری موجود نیست: