تلگراف: کابوس غرب!

 

کابوس غرب : جنگ در سه جبهه!
این عنوان مقاله اصلی روزنامه "تلگراف" انگلستان در تاریخ 9 دسامبر 2021 و در واکنش به دیدار مجازی بایدن و پوتین است. 
جزئیات این دیدار هرچند اعلام نشد، پس از آن ولی کارشناسان سیاسی بر این باورخود راسخ تر شدند که: ابتکار عمل سیاسی، در عرصه جهانی، هرچه بیشتر از دست غرب خارج می شود. 
ترجمه نکات قابل توجه ما ایرانیان در مقاله فوق از این قرار است:
"...غرب با تهدیدهای فزاینده در سه جبهه مواجه است: 
- بسیج نیروهای روسیه در مرز اوکرایین؛ 
- رزمایش چین برای حمله به تایوان؛ 
- اقدامات هسته ای ایران. 
هریک از این سه کشور، آن دو دیگر را به بهره گیری از مزیت های خود در مقابله باغرب تشویق می کند. و این سه باهم درآستانه وارد کردن شوک های اساسی به نظم جهانی هستند... 
آن چیزی که در این رابطه کمتردر رسانه ها بازتاب می یابد شاید خطرناک ترین آن ها باشد. و آن هم تشدید سریع تنش هسته ای توسط ج.ا.ایران است...
مقامات آمریکایی و اسرائیلی باور دارند که تهران می تواند در مدتی دو تا سه هفته ای مقدمات تولید سلاح هسته ای را فراهم سازد. 
"هلیما کرافت" تحلیل گر سابق انرژی در سیا می گوید: 60 درصد غنی سازی اورانیوم ایران در حال حاضر، به راحتی می تواند به سطح 90 درصدی برای تولید سلاح برسد. 
برای اسرائیل مهم است بداند که این اقدامات ایران تاکتیک چانه زنی است و یا یک جهش واقعی به سمت ساختن بمب؟...یکشنبه رئیس موساد به واشنگتن رفت تا احتمال یک حمله پیشگیرانه به تاسیسات هسته ای ایران را ارزیابی کند.اسرائیل مایل است که آمریکا با بمب های"بونکر" خود در حمله احتمالی  به او کمک کند. ولی در صورت لزوم خود به تنهایی اقدام خواهد کرد. برای این منظور این کشور در ماه اکتبر، یک و نیم میلیارد دلار بودجه تخصیص داد...
بایدن امیدوار بود که با برخورد "نجیبانه" اش درمقابل پوتین، پس از تقدیم کردن "اوکرایین دربشقاب" به او، روسیه را از چین( با برعکس کردن"سیاست کیسینجر") دور سازد. بایدن (قبل از دیدار ژنو با پوتین) در حاشیه کنفرانس امنیتی مونیخ ، درپی تبانی با آنگلا مرکل، تصمیم می گیرد که تحریم های کنگره آمریکا علیه "جریان خط گاز شمال" را نادیده بگیرد. بدین ترتیب اوکرایین اهرم تضمین دفاع از خود در برابر روسیه (استفاده از خط لوله گاز روسیه به اروپا از اوکرایین) را از دست می دهد. 
کرملین ولی رندانه این امتیاز را به جیب زد و به فشارهای سیاسی خود افزود...
بایدن در نشست ویدئویی روز سه شنبه با پوتین به او هشدار داد که در صورت حمله به اوکرایین ، با شدیدترین تحریم های اقتصادی ، از جمله محرومیت از "سوئیفت" و تقویت ناتو روبرو خواهد شد. 
حذف "سوئیفت" همانقدر که برای روسیه سخت است ، برای اروپا هم دردناک می باشد. آن ها که نمی توانند بهای انرژی خریداری شده از روسیه را در چمدان گذاشته، به مسکو برند...
پوتین احتمالا با "فنلاندسازی"اوکرایین( عضو جامعه اروپا بدون عضویت در ناتو) موافقت خواهد کرد..." 

نظر یکی از خوانندگان انگلیسی در پای این مقاله چنین است:
" روسیه توسط یک دیکتاتور حیله گر، چین توسط یک خودکامه ظالم، آمریکا توسط یک لیبرال ناتوان و آنچه به ما مربوط می شود، بریتانیا توسط یک دلقک اداره می شود".( البته ایشان تنها از وضعیت کشور خود گزارش موثق ارائه می دهد).

هیچ نظری موجود نیست: