پایان دوران نظم لیبرالی!

 

"فئودور لوکیانوف"، رئیس شورای سیاست خارجی و دفاعی روسیه، در مجله "روسیه در سیاست جهانی" که سردبیری آن را هم به عهده دارد، با اشاره به دو رویداد جدید ، آن ها را از جمله علایم پایان دوران حاکمیت لیبرال جهانی، که پس از فروپاشی شوروی پدید آمد، ارزیابی می کند. 
این دو رویداد عبارتند از: ایستادگی مجارستان و لهستان در مقابل نظام ارزشی غرب کلاسیک ودیگری تصمیم اردوغان به اخراج ده سفیرغربی، از جمله آمریکا در پی امضای بیانیه ای از طرف آنها خطاب به دولت ترکیه، مبنی بر لزوم آزاد کردن «عثمان کاوالا»، زندانی سیاسی متهم به شرکت در کودتا. 
لوکیانوف در تحلیل خود می نویسد: 
" به نظر می رسد که شاهد تغییری در روابط بین المللی هستیم. نظم لیبرال به پایان رسیده و دورانی کاملا متفاوت آغاز شده است! روز گذشته اتفاق جالبی در ترکیه رخ داد: سفرای ده کشور غربی از جمله آمریکا، فرانسه و آلمان با امضای بیانیه مشترکی از دولت ترکیه خواستند که "عثمان کاوالا"،سرمایه دار این کشور که به "سوروس ترکیه" معروف بود را از زندان آزاد کند. اتهام او شرکت در کودتای نظامی 2016 است. در پی انتشار این بیانیه ، اردوغان از وزارت خارجه ترکیه خواست تا این ده سفیر را از کشور اخراج کند. دو روز و نیم پس از مسکوت ماندن ماجرا ، اردوغان گفت  که  قصد اخراج سفرا را ندارد. سفارت آمریکا همزمان پیامی خشک در سایت خود منتشر و بار دیگر بر پایبندی آمریکا به ماده 4 "کنوانسیون وین" تاکید می نماید. این ماده به لزوم احترام گذاشتن دیپلمات ها به قوانین و مقررات کشور میزبان و عدم دخالت در امور داخلی آن ها اشاره دارد... سال ها در غرب رویکرد متفاوتی با این بیانیه می شد...پس از فروپاشی شوروی، "نظم جهانی لیبرال" حاکم می شود که طی آن کشورهای غربی نظام سیاسی و اجتماعی خود رامبنا قرار داده و از دیگران می خواهند که مطابق آن رفتار کنند...چنین رویکردی با اعتراض و رنجش کشورهای مخاطب همراه بود. دفاع کنونی لهستان و مجارستان از حق خود برای تعیین سیاست داخلی و در سطحی بالاتر واکنش اردوغان به بیانیه سفرا، نمونه ای از این نارضایتی هاست.با این وجود در حالی که زمانی چنین اقداماتی با مجازات های اقتصادی و سیاسی وواکنش تند غرب همراه می شد، امروز شاهد چنین برخوردهایی نیستیم. پاسخ نرم سفارت آمریکا و به دنبال آن بقیه سفارت خانه های غربی به واکنش اردوغان را می توان از علائم پایان دوران نظم لیبرالی تلقی کرد".

هیچ نظری موجود نیست: