دورنمای روابط ایران و روسیه از نگاه کارشناس روس!

"ریانوستی"-12 اوت 2021. "پتر آکوپوف": 

" پیشنهاد ایران، مهمترین همسایه ما، برای ارتقای سطح روابط با روسیه! 
آمریکا برای جلوگیری از ارسال سلاح روسی و چینی به ایران، این دو کشور را تهدید به تحریم می کند. 
مقام پنتاگون می گوید: روی آوردن کشورهای غرب آسیا به روسیه و چین ، موجب افزایش امنیت و ثبات آن ها نخواهد شد.بخصوص وقتی صحبت از تلاش برای افزایش توان نظامی(متعارف) ایران باشد"...
ایران یک شریک مهم برای روسیه است و سابقه روابط دوکشور به صدها سال قبل باز می گردد.آینده این دوستی هم نه فقط برای تهران و مسکو، بلکه بدون اغراق ، برای نظم جهانی دارای اهمیت است. 
سخنگوی مجلس روسیه در مراسم تحلیف ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور جدید ج.ا، گفت: "توسعه روابط با ایران برای روسیه بسیار مهم است!" رئیسی هم در پاسخ گفت :"حجم روابط دو کشور خوب است ولی کافی نیست". او پیشنهاد ارتقای حداکثری توسعه و تقویت روابط ، از طریق امضای "قرارداد همه جانبه"، را مطرح نمود. نماینده روسیه پیشنهاد رئیسی را به پوتین می رساند و تردیدی نیست که چنین توافق نامه ای در آینده نزدیک امضاء خواهد شد. 
با توجه به توافقنامه جامع ایران و چین، دورنمای شکلی از اتحاد مسکو- تهران - پکن در حال پدیدار شدن است. زمینه های چنین اتحادی در رابطه با مسائل متعددی، هم اینک فراهم آمده است: حل مسئله هسته ای ایران ، مواضع هماهنگ در سوریه، مانورهای نظامی سه کشور، برنامه عضویت کامل ایران در"پیمان شانگهای"، مساله افغانستان و تمرکز بر منافع مشترک در پروژه جاده ابریشم و کریدور شمال- جنوب که اقیانوس هند را از طریق دریای مازندران به اروپا متصل می سازد. این طرح نه تنها با آبراه های ترکیه رقابت می کند، بلکه به تلاش چهل ساله آمریکا و انگلیس  برای منزوی کردن ایران پایان خواهد داد. 
ج.ا بعد از انقلاب با تحریم های بسیار سخت غرب روبرو شد... ایران شیعه می خواهد الگوی مسلمانان باشد. ولی چه کسی در غرب چنین الگوی مستقلی که نمی گذارد مورد بازیچه واقع شود و در مقابل فشارخارجی مقاومت می کند را دوست دارد؟ 
ایران یکی از معدود کشورهای دارای حق حاکمیت واقعی جهان و به دنبال طرحی جدید از امنیت جهانی است...بنابراین ایران روابط خود با روسیه و"اتحاد اوراسیا" را تقویت خواهد کرد. چنین تصمیمی انتخاب رهبری ج.ا است و رئیسی هم آن را تایید می کند. 
ابراهیم رئیسی 60 ساله احتمالا جانشین رهبر 82 ساله خواهد بود. از این رو مسکو می تواند خاطرجمع باشد که همکاری های دوکشور ادامه خواهد داشت. ایران هم می تواند به تعهدات روسیه در جهت تحکیم مناسبات مطمئن باشد. زیرا این همکاری ها با منافع ملی هردو"دولت-تمدن"، انطباق دارد".

هیچ نظری موجود نیست: