رضا پهلوی :باهوش تراز همه سلطنت طلب ها!

 

می گویند که شاه چند بار در دهه اول سلطنت قصد رها کردن تاج و تخت را داشته است. 
او باهوش بود و ازخطرات پیش رو آگاه . 
دیگرانی ولی بودند که احتمالا بخاطر منافع و لفت و لیس خود، او را به شدت از این کار برحذر می داشتند.
فرزند او رضا پهلوی هم شاید بتوان گفت که با بحرانی مشابه دست و پنجه نرم کرده و می کند. 
این گونه به نظر می رسد که بسیاری از سلطنت طلب ها سال ها بیهوده و بی ثمر،از رضا پهلوی انتظار حضوری پررنگ در مقام "سلطنت در تبعید" داشته اند و او حاضر نشده است که پارا از حدی جلوتر گذارد. تاجایی که عده ای از این جماعت حتی برادر مرحومش علی رضا را به جای او پیشنهاد می کنند.  
واما عدم تمایل رضا در تن دادن به آنچه از او طلب می شد می تواند به دلایل زیر باشد: 
1- وصیت پدرش که: با طناب آمریکا و انگلیس به چاه مرو! 
چنین چیزی را به راحتی می توان از کتاب "پاسخ به تاریخ شاه" نتیجه گرفت. ولازم نیست که حتما در وصیت نامه اش نوشته باشد. 
2- این واقعیت که بدون اراده آمریکا و انگلیس، امکان بازگشت سلطنت و او فراهم نمی شود. 
توجه به این نکته که از داشتن شناختی نسبی از تضاد قدرت های جهانی ناشی می شود، شایداندکی ورای دانش سلطنت طلبان معمولی باشد. 
3- درک این موضوع که سیاست آمریکا بخصوص پس از فروپاشی شوروی، حمایت از تمایلات جمهوری خواهی و نه سلطنت طلبی است. به همین دلیل ظاهر شاه هم در افغانستان زیر کنترل آمریکا، به قدرت نرسید. هنگامی که با حمله به عراق ،آمریکایی ها کار جهان را به کام خود تمام شده می پنداشتند، جرج بوش خط و نشان هایی برای پادشاهی سعودی می کشد که احتمالا بعدا از این کرده که بی هنگام خود را لو داده است، پشیمان می شود. 
این حقایق نمی تواند از چشم رضا پهلوی پنهان بماند. 
4- ابرازعلاقه و شیفتگی رضا به سلطنت، از نظر مادی برایش گران تمام می شود و او می بایست در راه این هدف "مقدس" سرکیسه را کاملا شل کند. خیلی ها اصلا به همین منظور سعی کرده و می کنند که ایشان را جلو بیاندازند. 
5- شک نداشته باشید که رضا پهلوی اگر فقط یک بیت شعر حفظ کرده باشد، چیزی نیست جز این: "شکوه تاج سلطانی که بیم جان درآن باشد / کلاهی دلکش است اما به ترک سر نمی ارزد". 
بنا بر این حتی اگر هیچکدام از موانع و ملاحظات بالا هم وجود نمی داشت، رضای در ناز و نعمت بزرگ شده ، پا در این میدان خطرناک نمی گذاشت. مگر نه این که پدر باهوشش بدون داشتن چنین زندگی راحتی هم درایران آن زمان، همانطور که اشاره شد،حاضر نبود تحت شرایط نامعلوم سلطنت کند؟ 
کسانی که به انفعال رضا پهلوی ایراد می گیرند، احتمالا هوش و دانایی او را دست کم گرفته اند.

هیچ نظری موجود نیست: