به مناسبت 80 مین سالگرد تاسیس"بی بی سی" فارسی

 

در سالروز تولد(8دی1319) "بی بی سی" فارسی ، نگاهی کوتاه می اندازیم به تاثیر این رسانه در بزنگاه های تاریخ معاصر کشورمان: 
آغاز بکار رادیو "بی بی سی" فارسی با تبلیغ برای اشغال ایران توسط متفقین همراه بوده است. 
ماندگار ترین اثر این رادیودر حافظه ایرانی ها مربوط می شود به اسفند 1329( تصویب لایحه ملی شدن نفت) تا کودتای 28 مرداد1332. 
بی بی سی در این ایام همگام با سیاست های انگلیس، به مخالفت با دولت ملی دکتر مصدق و تلاش برای سرنگون ساختن او می پردازد. 
"ویکی پدیا - بی بی سی"، در این باره می نویسد: 
"دولت بریتانیا برای پیشبرد تبلیغات خود علیه مصدق از رادیوی فارسی بی‌بی‌سی هم استفاده می‌کرد و بارها مطالب ضدّ مصدق از این رادیو پخش شد، به‌طوری‌که کارمندان ایرانی این رسانه دست به اعتصاب زدند. در بیست و یک ژوئیه ۱۹۵۱ میلادی یکی از مقام‌های وزارت امور خارجه بریتانیا به سفیر این کشور در ایران می نویسد:"بی‌بی‌سی تا اینجا اغلب نکاتی که شما در باره مصدق فهرست کرده‌اید را انجام داده‌است. اگر موارد دیگری هم هست بگویید تا انجام شود. ضمناً باید از حمله به طبقات حاکم اجتناب کنیم؛ چرا که احتمال دارد بخواهیم با حکومتی که از همان طبقات بعد از سقوط مصدق تشکیل می‌شود کار کنیم"... براساس گزارش دونالد ویلبر، کارشناس سیا در ایران، اسدالله رشیدیان به شاه گفت که از رادیو فارسی بی‌بی‌سی هم درخواست کمک شده تا شاه اطمینان یابد که دولت‌های آمریکا و بریتانیا طرح کودتا را تأیید کرده‌اند. او می‌گوید که قرار شد که رادیوی فارسی بی‌بی‌سی جمله «الان نیمه شب است» را به «الان دقیقاً نیمه شب است» تغییر دهد تا شاه آن را بشنود و مطمئن شود که طرح سرنگونی را آمریکا و بریتانیا حمایت می‌کنند. به نظر می‌رسد که این موضوع صرفاً برای جلب حمایت شاه از کودتا با او در میان گذاشته شده باشد. زیرا رادیوی فارسی بی‌بی‌سی هرگز برنامه‌ای در دوازده شب نداشته‌است. 
بی‌بی‌سی فارسی با وجود اذعان به نقش این رادیو در پیشبرد تبلیغات دولت انگلستان علیه مصدق، این مساله را که بی‌بی‌سی در نیمه‌شب برنامه‌ای داشته‌است رد می‌کند ....شاپور ریپورتر از رهبران کودتای ۲۸ مرداد نیز قبلاً در سال‌های کار در اینتلیجنس سرویس در بی‌بی‌سی هم کار می‌کرده است..."(پایان نقل قول) 
همچنین در رابطه با جداکردن بحرین از ایران ،نوع برخورد با شاه و ناآرامی ها در انقلاب 57، دمیدن در کوره جنگ ایران و عراق، و به طور کلی تلاش برای تضعیف موقعیت ایران در منطقه و جهان، سیاست و موضع گیری های مزورانه بی بی سی زبانزد خاص و عام است. 
همین امروز، بی بی سی حامی رژیم های ارتجاعی عرب منطقه و دولت جنایتکار اسرائیل است. 
در جریان موسوم به "بهار عربی"، بی بی سی همزمان با تلاش در جهت شیطانی نشان دادن دولت سوریه و حامیانش، از سرکوب مردم بحرین توسط حکام آن و نیروهای سعودی، دفاع کرده ،ج.ا را مسبب ناآرامی ها معرفی می نمود. 
ویکی پدیا می نویسد:بی بی سی از طرف جریانات مختلف ایرانی از جمله حکومت ایران و طرفدرانش، سلطنت طلبان و گروه های دیگر مورد حمله قرار می گیرد. 
صادق صبا،مدیر وقت این رسانه در این باره می گوید:زیبایی کار بی بی سی همین است که کسی از ما راضی نیست. این نشان می دهد که ما کارمان را خوب انجام می دهیم. 
این اعتراف ولی نشان می دهد که همه ایرانی ها به بی صداقتی بی بی سی پی برده اند. 
بی بی سی در بین "چپ"ها، "مذهبی" ها، "ملی گرا"ها و"سلطنت طلب"ها، به لحاظ عملکردهای تاریخی اش بی اعتبار است. 
به همین خاطر سیاست کلی"بی بی سی" جهانی، در استفاده از برنامه های علمی، هنری،فرهنگی برای جلب روشنفکران و سپس تزریق و تلقین سیاست مورد نظر به آن ها، برای بی بی سی فارسی قابل اجرا نیست. 
چون ایرانی ها به همان دلایلی که گفته شد به این رسانه بدبینند. بنابر این از برنامه های مفیدش استفاده می کنند، بدون آن که تحت تاثیر تلقینات سیاسی آن قرارگیرند. 
بی بی سی چیزی بیشتر از یک رسانه ! 
آن چه بی بی سی را از هر رسانه دیگری در این جهان متمایز می کند، ارتباط بی واسطه آن با مراکز قدرت آنگلوساکسون است. 
بی بی سی، علایق سیاسی خاص خود ندارد و از موضعی با مسائل برخوردمی کند، که برنامه نویسان ابرقدرت تدوین کرده و روی میزگذاشته اند. 
از این رو با کمی دقت در نوع برخورد بی بی سی ،همانطور که پیش از سقوط مصدق و شاه هم دیدیم، می توانید به عنوان مثال حدس بزنید   که برنامه آینده ابرقدرت در رابطه با مسائل داخلی ایران چیست؟ آیا روی "اصلاح طلبان" هنوز حساب می کند و یا از آن ها ناامید شده است. 
برنامه ابرقدرت در مقابله با رقبای استراتژیک هم بیش از هر جا، در این رسانه بازتاب می یابد. 
بی بی سی همه خبرهای مهم را ظاهرا بازتاب می دهد. ولی با انتخاب عنوان و تنظیم مدت قرارگرفتن روی صفحه، خبر ساده را هم در خدمت خط سیاسی خود در می آورد. 
بی بی سی جز صاف کردن جاده برای تانک ابرقدرت ، وظیفه شستن دستکش و چکمه های خونین آن ها را هم به عهده دارد. 
در یک کلام بی بی سی یک قدرت نرم معمولی نیست ،بلکه نرمه گوش شیاطینی است که صلح و امنیت را ده ها سال است بر مردم دنیا حرام کرده اند.

هیچ نظری موجود نیست: