قرص های خوشبختی !

"قرص های خوشبختی خطرناک! میلیاردها دلار سود سالیانه  فروش داروهای ضد افسردگی"! با این عنوان شبکه تلویزیونی ARD آلمان سال پیش گزارشی پیرامون  داروهای ضد افسردگی پخش کردکه در آن بیش از همه تاثیرات ویرانگر دو داروی معروف Prozac  ازشرکت آمریکایی  Eli Lilly &Co  و Zoloft ازشرکت آمریکایی  Pfizer ، مورد بحث و بررسی قرار گرفت.
تشخیص این که پخش چنین مطالبی تا چه اندازه به رقابت های اقتصادی مربوط می شود ، برای ما مردم عادی امکان پذبر نیست. تنها در باره آسپرین  تا کنون ده ها گزارش ضد و نقیض به خورد مان داده اند . "امگا 3 " هم نمونه دیگری است که تا دیروزآن را "ضدسرطان" معرفی می کردند و امروز مطابق گزارشی که  بی بی سی  منتشر کرد،"سرطان زا " شده است. کارایی داروهای ضد افسردگی ، همانطور که در نمونه گزارشات دیگر نیز خواهیم دید، سالهاست که مورد شک و تردید کارشناسان قرار گرفته است. درمیان همه آن ها ولی "پروزاک "(فلااوکستین) و "زولوفت"(سرترالین)، بیشترین انتقادها را متوجه خود کرده اند. این دو از گروه ضد افسردگی های SSRI  یا "مهار کننده های بازجذب سروتونین" هستند. سروتونین یکی از مواد انتقال دهنده پیام ها بین سلول های عصبی مغز است که اختلال درکارش موجب افسردگی می شود. این سری داروهای ضدافسردگی ظاهرا مانع جذب سروتونین به پروتئین هایی می گردند که در سیستم عصبی فرد مبتلا به افسردگی تولید می شود.
خلاصه مهمترین بخش های مطلب فوق از تلویزیون آلمان بدین شرح است:"-  5 درصد آلمانی ها ، 10 درصد دانمارکی ها و 15 درصد آمریکایی ها  قرص های ضد افسردگی مصرف می کنند. – بررسی ها نشان می هد که مصرف زولوفت در آلمان موجب اقدام به خودکشی  در بین صدها نفر شده است. – طبق بررسی ها مصرف کنندگان پروزاک دست به اقدامات خشونت آمیز ، از جمله قتل عزیزان خود زده اند. – برای اثبات این ادعاها، به مصرف کنندگانی تحت نظر، بدون اطلاع خودشان ، مدتی قرص های واقعی  و سپس مدتی "پلاسبو"(دارونما های بی خاصیت) داده اند . ناهنجاری های رفتاری در زمان مصرف پلاسبو در آن ها دیده نشده است.- کمپانی های تولیدکننده  مدام با تبلیغات خود، پدر و مادرها را تشویق به خوراندن داروهای ضد افسردگی به فرزندانشان می کنند .- با "قرص خوشبختی" نام نهادن به روی این داروها و با برشمردن مزایای واهی آن ها، از جمله عدم افزایش وزن و ... بزرگسالان به خوردن این قرص ها ترغیب می شوند.- ادارات مسئول کنترل کیفیت مواد غذایی و دارویی آمریکا گوششان بدهکار اخطارهای اروپائیان درمورد عوارض این دارو ها نبوده است. – فروش ضد افسردگی ها سودهای سرسام آورنصیب تولیدکنندگانش می کند". (فیلم را می توانید در این لینک ببینید).
حدود یک سال جلوتر در همین کانال تلویزیونی  آلمان ، گزارش دیگری از قرص های ضد درد و اعتیاد آور "Opioide" منتشرشد که مطابق آن : "- در 10 سال اخیر ، 40 درصد مصرف این قرص ها در بین اروپائیان افزایش داشته است.- پزشکان آلمانی به راحتی "اپیوئید" را با دوزهای بالا تجویز می کنند. – در آمریکا استفاده از "اپیوئید" به یک اپیدمی تبدیل شده است.درسال 1999 بیش از 4 هزار نفر و در سال 2010 نزدیک به 17هزار نفر ، دراثر مصرف بی رویه این  مسکن ها در این کشورکشته شده اند که این رقمی بیش از تلفات ناشی از مصرف هروئین و کوکائین باهم  است ".( لینک فیلم).
اشپیگل، چاپ آلمان در سال 2008 می نویسد:"تردید کارشناسان درتاثیر داروی ضد افسردگی "پروزاک" !...ایروینگ کرش از دانشگاه هال انگلستان می گوید: تفاوت در بهبودی بیمارانی که بوسیله "پلاسبو"(دارونما) و داروهای ضد افسردگی تحت درمان قرار گرفته اند، زیاد نیست. این نتیجه تحقیقات او و 5همکارآمریکایی و کانادایی اش می باشد".( لینک مقاله اشپیگل)
تارنمای "کمیسیون بررسی تخلفات روانپزشکی آلمان" در گزارشی با عنوان " خلاصه شکایات دریافت غرامت بر علیه داروهای روانپزشکی "، به بررسی این شکایت ها از سال 2001 تا 2009 پرداخته است که طی آن شرکت های داروسازی، به پرداخت  حدود 5 میلیارد دلارغرامت محکوم شدند. در این گزارش نیز "زولوفت " با عوارض بی شمارش، بیش از هرداروی دیگری جلب نظر می کند.( لینک گزارش).

"ضد افسردگی ها" بنابراین  به کام تولیدکننده و نه مصرف کننده گان  "قرص های خوشبختی " نام گرفته اند. 

در آمریکا خرید "پروزاک" به نسخه نیاز ندارد!

هیچ نظری موجود نیست: