المپیک و سیاست

ولادیمیر پوتین ظاهرا زرنگتر از آن بود که بدون گرفتن تضمین های معتبر از رهبران کشورهای غربی برای خودادری آن هااز تحریم بازی های المپیک زمستانی ، اقدام به هزینه کردن میلیاردها دلارجهت برگزاری آن درروسیه نماید.


او تجربه تحریم المپیک تابستانی 1980 مسکو را داشت و شاهد بود که در آستانه  برگزاری المپیک 2008 پکن ، شرکای غربی چین  با علم کردن دالایی لاما و مساله تبت ، چه جنجالی  بر علیه این کشوربه پا کردند. تجربه دیگری هم از برگزاری بازی ها درکشورهای غیر غربی وجود نداشت که بدان دلخوش دارد. بنا بر این پوتین  نمی توانست بی گدار به آب زند. ولی از طرف  دیگرحی و حاضرمی دید که دائما از نا امنی و خطر عملیات تروریستی در سوچی صحبت می کنند و دو انفجارمرگبار هم در ولگاگراد  شاهد از غیب رسیده می شود. بالای سرش هم  شمشیر داموکلس رسانه ها  در مورد تحریم بازی ها ، به بهانه های همیشه موجود، مانند وضعیت حقوق بشر و اوضاع اوکرائین و...بخوبی دیده می شد وتنها پس از سفر اودر اواخر ژانویه  به بروکسل و دیدار با مقامات اتحادیه اروپاست که رسانه هابا صراحت از حضورورزشکاران غربی در سوچی صحبت می کنند .
مراسم افتتاح بازی ها، روز 7 فوریه، هرچند بدون حضوررهبران آمریکا ، آلمان ، فرانسه و چند کشور دیگر، یک پیروزی برای روسیه محسوب می شد. زیرا  اولابسیاری ازرهبران جهان از جمله شرکای غرب، درآن شرکت کردند؛ ثانیا کیفیت بالا وبی نظیر برگزاری مراسم، چشم ها را خیره کرده بود.
با شروع المپیک ، مشخص شد که غرب اگرتا اینجا ،به دلایلی اجازه داد تانیمه اول بازی به نفع رقیبش روسیه پایان یابد، قصد ندارد که بگذارد تا حلاوت پیروزی تا پایان کاردر دهان آن ها باقی بماند. رسانه های غربی  اینک هم زمان با انجام بازی ها ، به آنچنان پروپاگاندی علیه روسیه و المپیک سوچی دست زده اند، که بسیاری از سیاستمداران خودشان را هم ، از جمله  توماس باخ رئیس آلمانی کمیته بین المللی المپیک و گرهارد شرودر ، صدراعظم پیشین آلمان را به اعتراض واداشتند. گزارش مراسم افتتاح  که از کانال ZDF آلمان پخش شد، آنقدر آلوه به کین و خشم نسبت به میزبان بازی ها بود که بلافاصله  با اعتراض اقشار مختلف مردم روبرو شد. انعکاس این اعتراضات را در فیس بوک و تویتر و همچنین در مقالات و کامنت های منتشرشده در تارنماهای آلمانی می توان دید.(ازجمله :"مراسم افتتاحیه سوچی و سیل اعتراضات به مجری ZDF). بسیاری از کانال های تلویزیونی و رادیویی اروپا، این روزها ذره بین به دست ، به دنبال مو در ماست المپیک و بی اعتبار کردن آن می گردند. در همین رابطه  دیروز 10 فوریه ،کنفرانس مطبوعاتی دونفر از اعضای گروه پانکی"پوسی رایوت"در برلین ، که پس از افتضاح در کلیسای مسکو دستگیرو سپس آزاد شدند، با انعکاس وسیع در رسانه های آلمان پخش شد.
روز گذشته یکی ازمسئولان حفظ امنیت بازی ها در مصاحبه ای گفت که : عده ای درو دیوار هتل ها را خراب کرده از آن عکس میگیرند و در اینترنت منتشر می کنند.( این تصاویر را می توانید در این صفحه مخصوص تویتر تحت عنوان "ا"، تماشا کنید.
آن گونه که پیداست، پوتین تا پایان بازی ها، خواب راحت نخواهد داشت، زیرا بجز اینگونه  دست و پنجه نرم کردن ها، روی خطر انجام عملیات تروریستی نیز باید حساب کند. او دیروز در سوچی چنین گفت:" انتقادات غرب از سوچی ریشه در رقابت‌های ژئوپلتیک دارد و با هدف ممانعت از توسعه فدراسیون روسیه صورت می‌گیرد"(رویترز).

به نطر من روسیه بدین ترتیب ،بخشی از عواقب حمایتش از ادوارد اسنودن را پس می دهد.

هیچ نظری موجود نیست: