هوش و وراثت !


زیبایی و هوش از عوامل مهم میزان عزت نفس هستند ."داشتن" آن ها ولی، به اندازه "احساس داشتن" آن ها،ایفای نقش نمی کند.
ظاهرا،  ما به کمک "آینه" و "تست هوش"می توانیم به ارزیابی "واقع بینانه" ای در مورد زیبایی وهوش خود برسیم.
واقعا،  ولی "واقعیت" (Reality ) را هم برخی از اندیشمندان، چیزی بیش از "توهم"(Illusion) نمی دانند و برخی دیگر هم ، توهم دیگری دارند.
پس چگونه می توان انتظار داشت که دیگری خود را درآینه ، همانگونه ببیند که ما اورا می بینیم؟(این حکم ماتریالیستی که:جهان خارج از ذهن ما ، مستقل از مشاهده گراست، با"اصل عدم قطعیت" درفیزیک کوانتوم، نمی خواند).
"تست هوش" هم ساده تر از نگاه در آینه نیست:
خیلی ها که اصلا دوست ندارند ضریب هوشی خود را بسنجند.
برخی هم به درستی یا نادرستی، مایلند که "هوش هیجانی" وفاکتورهای دیگر را مهمتراز Intelligence معرفی کنند.
سوداگران در این میان، برای توجیه استثمارباهوش ها و کم هوش ها، خود را "اسمارت" و برتر ازباهوش می دانند.(این واژه احتمالا در آینده ، "حقه باز" معنی خواهد شد).
در مورد ضریب هوش انسان (آی کیو)، Intelligence quotient، دانستن اطلاعات زیر لازم است:
-آی کیودر انسان ، تا 200 می تواند باشد.
- تا 70 ، عقب افتاده ذهنی و تا 74 در مرز عقب افتادگی ارزیابی می شود.
- در بیشتر انسان ها، آی کیو از 85 تا 100 است.
- در سه در صد انسان ها زیر 70 ، و در سه در صد، بالای 130 ، می باشد.
- برای کسب آموزش عالی ، تا 110 کافیست.
- احساس خوشبختی در افراد دارای ضریب هوشی بین 110 و 140 ، بیشتر است.
مطابق برخی بررسی ها، که در"ویکی پدیا"، نیز منعکس است، والبته میزان اعتبارآن مشخص نیست:
- بالاترین میانگین "ضریب هوشی" از آن کشورهای زرد پوست ، و در راس آن ها هنگ کنگ (107) ، است.
- آلمان ، ایتالیا و اتریش (102) ، بعد از زرد پوست ها در صدرند.
- ایران (84) ، پنجاه و ششمین رتبه را در جمع 190 کشور دارد.

تارنمای"Big Think" ،  ششم اکتبر 2012 مقاله ای از کیت سوکل، به شرح زیرمنتشر کرده است:
"میزان هوش به کدام ژن ها مربوط است؟
هوش از کجا می آید؟
به نظر می رسد که ژن ها ، عواملی کلیدی هستند که نقش مهمی در حیات موجودات زنده ایفا می کنند. دانشمندان اخیرا دریافته اند که میزان هوش نیز که با انجام تست های تعیین ضریب هوشی (آی کیو)، قابل اندازه گیری است ، ارثی هستند و اگر یکی از والدین، ضریب هوشی بالایی داشته باشند، احتمالا فرزندان نیز چنین خواهند بود.در این میان ،آی کیو دوقلوهای مشابه بیش از غیر مشابه ها و خواهر وبرادر های تنی بیش از دیگر اقوام نزدیک، به یکدیگر شباهت دارند.
آی کیو، مانند قد یا رنگ چشم، ظاهرا به نسل های بعدی منقل می شوند. بنابراین می بایست ژن هایی هم برای انتقال هوش وجود داشته باشند.در ده سال اخیر، تحقیقات زیادی در مورد ژن هایی که می توانند به آی کیو مربوط باشند، انجام گرفته است...
کشف ژن های هوش چه ضرورت و اهمیتی دارد؟
به اعتقاد "چابریس" ، محقق روانشناس، این ژن ها به کشف پیوندهای عصبی و مولکولی مربوطه کمک می کنند:" من معتقد نیستم که ژن ها خود هدف مطالعات هستند. دست یابی به فهرست و حروف علایم اختصاری یک صفت تصادفی، فایده چندانی ندارد.با مطالعه بیشتر ژن ها ولی خواهیم توانست ارتباط هوش را، از دید روانشناختی، با بیولوژی بهتر درک کنیم." به نظر او، پس ازیافتن ژن های  یک صفت ، مثل باهوشی، دانشمندان می توانند این سوالات را مطرح کنند: - در چه سیستم بیولوژیک ، چنین ژن هایی درگیر می شوند؟ - در کدام قسمت مغز، پروتئین های مربوطه تولید می شود؟ - این ژن ها، چه تحول تاریخی را پشت سر گذاشته اند؟
بدین ترتیب ، چابریس معتقد است که می توان به ابزار جدیدی برای درک بیولوژیک ذهن دست یافت... "از قرارمعلوم وقتی کسی بلند قد یا کوتاه قدتر ازمعمول است ، این امر به تاثیر صدها وشاید بیشتر، ژن های فردی ارتباط دارد که هرکدام از آن ها احتمالا یک میلیمتر در بلندی یا کوتاهی قد  موثرند. در مورد هوش و دیگر ویژگی های روانی نیز وضعیت همینطور است".
با این حساب ، برای فهم ژنتیک هوش ، چه چیزهایی لازم است؟
چابریس:" خیلی ساده ، آزمایشات بیشتر. علوم اجتماعی ، ویژگی های پیچیده ای دارند.  صحبت یک ژن معمولی، مانند آنچه مثلا در بیماری"هانتینگتون"  می بینیم، در میان نیست. در اینجا احتمالا مولتی ژن ها و یا صد ها ژن ایفای نقش می کنند. آزمایشات در این زمینه می بایست افزایش یابند. بیش از صد هزار نفر باید مورد مطالعه قرارگیرند تا بتوان ژن هایی را یافت که هرکدام از آن ها شاید اندک تاثیری درهوش دارند. وقتی این تحقیقات صورت گرفت، این سوال جالب طرح خواهد شد: چگونه می توانیم با بررسی ژن ها در مقیاس مولکولی، به عملکرد مغز دست یابیم"؟
چابریس اذعان می دارد که این کار دشواری است:" این کار، احتمالا با بغرنجی هایی بیش از انتظار ما همراه خواهد بود. وقتی که صحبت هزار ژن در میان باشد، واضح است که چه مشکلاتی پیش روقراردارد. ولی این عرصه ، درکل، احتمالا قابل شناسایی علمی است."
نظر شما چیست؟ چه نقشی ژن ها در میزان هوش دارند؟"
(ترجمه از منابع روسی )

هیچ نظری موجود نیست: