پیش بینی وضع جمعیتی جهان

"تایمز" ،امروز ، 30 ژوئن، مقاله ای با عنوان "وضع جهان در سال 2050 " منتشر کرده است که در آن تغییرات وجابجایی های جمعیتی چند کشورمهم بر اساس پیش بینی های علمی "مرکز آمارانسانی جهان" در آمریکا(IDB)  مورد بررسی قرار گرفته است. تارنماهای روسی  با توجه به نکات مهمی که در مورد روسیه در این گزارش وجود دارد، خلاصه آن را به شرح زیر منتشر کرده اند:
"آمریکایی ها می گویند که جهان در سال 2050 چگونه خواهد بود!
پرجمعیت ترین کشور جهان در سال2050  هندوستان خواهد بود. (این کشوراز سال 2025 چین را پشت سرمی گذارد). آمریکا با 423 میلیون نفردر ردیف سوم قرارمی گیرد.( در سال 2010 جمعیت آمریکا 308 میلیون نفر اعلام شد).
کاهش زاد وولد در دوکشوربا نفوذ اقتصادی و سیاسی، یعنی ژاپن و روسیه موجب خواهد شد که آنها موقعیت کنونی خود را از دست بدهند. این نتیجه پیش بینی اداره آمار بین المللی آمریکاست که وضعیت آینده جمعیتی 228 کشور را تخمین زده است.
پیش بینی ها حاکی از آن است که آهنگ رشد جمعیت در چین تا 2050 کاهش ، ولی در اروپا بخصوص در اسپانیا و ایتالیا، هم به دلیل زاد و ولد و هم مهاجرت ، افزایش می یابد.
قابل توجه ترین رشد جمعیت در دو کشور آفریقایی نیجریه ،از 165 به 402 و اتیوپی، از 91 به 278 میلیون نفر  به ثبت می رسد.
احتمالا منفی ترین تغییر جمعیتی را در روسیه شاهد خواهیم بود. این کشور سرد و بزرگ از سال 92 با نگرانی کاهش جمعیت دست به گریبان است و اداره ثبت احوال وآمار آمریکا پیش بینی می کند که در سال 2050 جمعیت روسیه از 139 به 105 میلیون نفر کاهش یابد. که این 21 درصد حتی بیش از قربانیان این کشور در جنگ جهانی دوم است.(قربانیان جنگ در شوروی طبق آخرین آمار 27 میلیون نفر است که در این گزارش گویا تنها سهم روسیه 19 میلیون نفرمحاسبه شده است).
همچون بسیاری کشورهای دیگر ، روسیه نه فقط از بحران کاهش جمعیت  بلکه همچنین کاهش طول عمر رنج می برد. مطابق گزارش سازمان جهانی بهداشت،متوسط طول عمر مردان روسیه 62 سال است که نتیجه سوء تغذیه و مصرف زیاد مشروبات الکلی است.( ژاپن هم اگرچه با بحران کاهش جمعیت روبروست ولی طول عمر متوسط مردان این کشور 80 و زنان 86 سال است)
تایمز می نویسد:آمریکا فعلا با بحران کاهش جمعیت ، چون اروپا در سال های 1990تا 2000 در گیر نیست . هرچند مهاجرت ها وتفاوت سطح زاد وولد در بین گروه های مختلف شهروندان ، موجب تغییر در ترکیب قومی این کشور می شود.
سال 2050 در آفریقا و هند رشد ، در روسیه کاهش و در چین ثبات جمعیت( 1,3 میلیارد کنونی) پیش بینی می شود.
آینده آنقدرها هم که به نظر می رسد دور نیست."

هیچ نظری موجود نیست: