"هایزر" و "وایزنر" : دوقلوهای دیپلماسی آمریکا

حسنی مبارک ، با فشار آمریکا ، از قدرت کناره گرفت تا ادامه تظاهرات به بروز خواست های رادیکال ، از جمله قطع وابستگی ارتش مصر به آمریکا ، نیانجامد.
سفر فرانک وایزنر ، فرستاده اوباما به قاهره در تاریخ 2 فوریه، و نوع وظایفش در این ماموریت ، که متقاعد کردن مبارک به ترک فوری کاخ ریاست جمهوری بود، شباهت زیادی به سفر رابرت هایزر، به ایران، در 14 دی 57، و ملاقاتش با سران ارتش و بیرون راندن شاه از کشور ، داشت.
تحولات بعد از انقلاب ایران، آن گونه که آمریکائی ها می پنداشتند ، پیش نرفت و این امر که در مصر بعد از مبارک هم چنین شود یانه ، فعلا معلوم نیست. فراموش نباید کرد که ابرقدرت ها کشورها و عناصر وابسته به خود را چون پیاده شطرنج، در رقابت های بین المللی و هنگام عقب نشینی ، قربانی می کنند. تنها کشورهایی ، چون کره جنوبی ، که با بهره گیری از موقعیت استراتژیک خود، توانسته اند پایه های اقتصادی شان را، علی رغم وابستگی نظامی به ابرقدرت، محکم کنند، توان آن را دارند که از این سرنوشت محتوم بگریزند.
مبلغان ابرقدرت، چماق" تئوری توطئه" در دست، ازتلاش من و شما، برای پی بردن به مکانیسم بده بستان قدرت ها ، جلوگیری می کنند تا قابلیت فریب خوردن مان را از دست ندهیم. ولی آنگاه که مفسران و صاحبنظران سرشناس خودشان، چنین نتیجه گیری هایی ارائه دهند، تنها می توانند چماق را بر سر خودشان فرود آورند.
آقای منشه امیر، مفسر ایرانی الاصل اسرائیل ، در مصاحبه 11 فوریه خود با رادیو فرانسه، آمریکا را به قربانی کردن رژیم های دوستش ، از جمله شاه و مبارک متهم می کند .
این مصاحبه جالب را درزیر بشنوید:

۱ نظر:

Unknown گفت...

Salam.Kosro aziz mamnoondm.az inke farsienglish minevisgm poozesh mikhaham!behrouzbh Ahvaz