چرا ارتش شاهنشاهی فروپاشید؟

درآستانه انقلاب بهمن و بخاطرناآرامی های مصر ، بحث پیرامون شیوه برخورد آمریکایی ها با رژیم های دوست و دست نشانده ، توسط تحلیل گران سراسر جهان، از جمله کشورمان، صورت می گیرد. افکار عمومی میهن ما ولی هنوز پس از سه دهه ، از نقش آمریکا درروند انقلاب ، آگاهی کامل ندارد .
صدای آمریکا، مناظره و مصاحبه دو افسر سابق ارتش شاهنشاهی ، با دو دیدگاه متفاوت را در باره عوامل فروپاشی ارتش در آستانه انقلاب، دیروز، 8 فوریه پخش کرد. آقایان مرتضی عشقی پور، سرهنگ گارد جاویدان و مسئول حفاظت از کاخ نیاوران و حسین آرین، ناخدای سابق و تحلیل گر فعلی رادیو فردا، در این مورد به بحث می نشینند.
آقای آرین ،در کسوت تحلیل گر رادیو فردا، همچون عباس میلانی ، کسانی را که به انتقاد از سیاست های آمریکا درمورد شاه و مشخصا نقش ژنرال هایزر،در چگونگی تحولات سال 57 می پردازند، با انگ " داشتن توهم توطئه" مورد حمله قرار می دهد تا بلکه بتواند، درجهت رسالت رسانه اش، بار دیگر مردم بیچاره را پیرامون همان "سوراخ زنبوری" که بارها زهرش را چشیده اند، فراخواند.
رونالد ریگان در مناظره انتخاباتی با رقیب دمکراتش "والتر ماندل" می گوید:"سیاست غلط ما که باعث سقوط شاه ایران شد، لکه سیاهی در تاریخ آمریکاست". و جرج بوش پدر هم می گوید:"ماموریتی که به ژنرال هایزر به منظور فلج کردن ارتش ایران نفویض شد،یک خطاای بزرگ بود".(منبع: رادیو فردا).
اینک ،همگام با تغییرات دیدگاهی در سیاست خارجی آمریکا،رسانه ها وافراد وابسته به این قدرت، شاه را، تنها عامل فروپاشی ارتش و رژیم معرفی می کنند. بسیاری از این افراد ، تاچندی پیش که امیدی به بازگشت مجدد سلطنت داشتند، مواضع کاملا متفاوتی اتخاذ می کردند.


 
ژنرال هایزر 14 دی1357 به تهران آمد... بیعت همافران با آیت الله خمینی.19 بهمن

 
ارتشبد قره باغی: ارتش هرکودتایی را سرکوب خواهد کرد. توطئه ها طوری شکل گرفته که ارتش در مقابل ملت بایستد.

هیچ نظری موجود نیست: