گاردین : سده آمریکا به سرآمده است !


"سده آمریکا به سرآمده است ولی تسلیم نمی شود"، عنوان تحلیلی اقتصادی است، به قلم لاری الیوت که این هفته در نشریه "گاردین" به چاپ رسیده است.
مطبوعات روسیه، خلاصه ای از مقاله فوق را در تاریخ 25 اوت، به شرح زیر منتشر کرده اند:
" تحلیل گر گاردین، لاری الیوت می نویسد: مشکلات پایه ای اقتصاد آمریکا، بسیار پیچیده و عمیق تر از آن است که آن را بتوان با تزریق مرتب پول، برطرف کرد.
در اواسط سال گذشته ، این طور به نظر می رسید که اقتصاد آمریکا پس از بحران ، روبه بهبودی می رود: کارخانه ها به کار افتادند؛ بازار بورس رشد کرد؛ رشد اقتصادی دوباره نمایان شد. امروز ولی باید گفت که نتیجه گیری در مورد بهبودی اوضاع ، بی موقع بوده است. با توجه به داده های ناامید کننده اخیر در مورد عملکرد اقتصادی آمریکا، نرخ بیکاری رسمی 9.5 درصد اعلام شده که از نرخ واقعی بیکاری بسیار کمتر است. زیرا کسانی را که علی رغم میل خود مجبورند نیمه وقت کار کنند ، شاغل محاسبه می کند. بیکاری ، "تقاضا" را کم و بازار مستغلات را خراب می کند.
موج دوم بحران اینک در آمریکا، بسیار محتمل است . دو سال قبل ،در وضعیت بحران وام و اعتبار، بانک مرکزی و وزارت برنامه و بودجه تصمیم گرفتند که برای پیشگیری از سقوط قیمت ها ، بازار جهانی را در پول غرق کنند. تدبیری که فقط در مواردی موثر بود... اقتصاد چین به کمک محرک های دولتی، به رشد بسیار بالایی رسید و سپس با تدابیر انقباضی، آهنگ رشد پایین آمد. ..
جیووانی آریژی ، در کتاب خود ، "قرن طولانی بیستم" ، می نویسد: تبدیل اقتصاد تجاری به مالی در آمریکا، علامت آن است که زمان آقایی این کشور به سر آمده است. او می گوید: بحران مالی اخیر، تمرکز قدرت اقتصادی در وال استریت، رکود وضعیت زندگی مردم ، بجز ثروتمندان، کسری تراز بازرگانی ، بکار گیری روزافزون ارتش در نقاط مختلف جهان ، تبدیل شدن از بزرگترین طلبکار به بزرگترین بدهکار ، همه مبین به پایان رسیدن سده آمریکاست.
نویسنده اضافه می کند: با این حال هنوز کنترل اوضاع از دست بانک مرکزی فدرال خارج نشده است. زیرا با وجود افزایش قیمت ها ، تورم بالا نیست".

هیچ نظری موجود نیست: