میدانید "طلا" از کجا می آید؟

بحث "سیاست" در کار نیست وصحبت 6-5 میلیارد درجه حرارت است و اعماق کهکشان ها . در وسط شکم ستاره هایی  چند برابر خورشید ما، آن گاه که عمرشان به پایان میرسد، درنتیجه تغییراتی که درفعل وانفعالات شیمیایی هسته آن ها رخ می دهد، طلا و دیگر فلزات سنگین  زاده می شوند. با امید آن که همه سوداگران روی زمین ، به همراه سیاستمداران حامی آن ها، هرچه زودتر به فکر بیافتند تا برای دستیابی به این منابع قیمتی و دست نخورده ، عازم کهکشان شوند و شر خود را پیش از نابودکردن کامل زمین از سر ما کم کنند. احمدی نژاد را هم برای دستیابی به منابع اصلی "اورانیوم" حتما همراه خود ببرند.
آن گونه که دانشمندان می گویند و من فهمیده ام ، درهسته خورشید ما، به عنوان مثال، مانند هر ستاره دیگری ازادغام ئیدروژن با ئیدروژن ، هلیوم بوجود می آید و به تدریج تا پنج میلیارد سال دیگر، یعنی زمان مرگ خورشید  چنین فرایندی در هسته آن رخ می دهد که ئیدروژن با هلیوم،سپس هلیوم با هلیوم ادغام می شود و کربن تولید می کند و در انتها سنگین ترین عنصری که در اثر مرگ خورشید ما بدست می آید ، اکسیژن است که از ترکیب کربن و هلیوم  حاصل می شود. فلزات سنگین تر ولی از مرگ ستاره هایی  با جرم چندین برابر خورشید ودمایی تا چند میلیارد درجه سانتی گراد بوجود می آیند. دمای هسته خورشید ما فقط 15 میلیون درجه سانتی گراد است.
Harald Lesch  فیزیکدان معاصر و محبوب آلمانی  که مباحث بغرنج فیزیک را به زبان ساده و عامه فهم  توضیح می دهد ،می گویدکه : " برای درک چگونگی پیدایش جهان ، نسبیت عام را باید به عقد فیزیک کوانتوم در آورد". با این حال او نیزهمچون اینشتین، با نتیجه گیری های هیجان انگیز ازاصل"عدم قطعیت" فاصله می گیرد.
توضیحات هارالد لش را در مورد نحوه تولد فلزات سنگین در اونیورسال، در این فیلم جالب پانزده دقیقه ای، تحت عنوان "طلای ما از کجا می آید" به زبان آلمانی می توانید ببینید.
"در قرون وسطی ، در زیر زمین ها، کیمیاگران به دنبال اکسیری می گشتند تا با آن بتوانند فلزات معمولی را به طلا تبدیل کنند و امروز ما می دانیم که طلا را نه در زیرزمین های تاریک ، بلکه دراعماق تاریک کهکشان ها می توان یافت".
حال اگر به حلقه طلای دستتان نگاه کنید و به این بیاندیشید که این تکه فلز چه سرگذشت داغ و هیجان انگیزی داشته است، ازهمراه داشتن آن احساس متفاوتی را تجربه خواهید کرد.
سفربخیر!
 

هیچ نظری موجود نیست: