بازار داغ "جعل اسنا د تاریخی"، در روســیه !

در هیچ کجای دنیا همچون روسیه پس از فروپاشی اتحاد شوروی بازار "جعل اسناد"چنین پر رونق نبوده است. غربی ها می دانند که به راحتی و با هزینه های کم هرچه را نیاز داشته باشند ، می توانند به حافظان ( دلالان ) اسناد محرمانه روسیه سفارش دهند و با گرفتن ورق پاره ای با مهرو امضاهای "معتبر" به کشور خود باز گردند و سناریو های مورد نظرشان را به خورد مردم دهند.
حتی راجر مور هنرپیشه سرشناس نیز  در یک به اصطلاح فیلم مستند در مورد "بشقاب پرنده"، به نام "پرونده سری کا.گ.ب "، بر اساس یکی از همین "اسناد سفارشی" مردم را سر کار می گذارد تا خود و دیگران را به نوایی برساند.
اشتیاق و نیاز دولتمردان روس به تعامل با غرب و تمایل سیاستمداران غرب به هرچه بیشتر از اعتبار انداختن اندیشه های ساختمان یک جامعه بدون استثمار در شوروی سابق ،این گمان را تقویت می کند که ادعاهای حزب کمونیست روسیه را مبنی بر گرفتن بعضی امتیازات ازطرف دولت ها ی روسیه ،در مقابل فروش تاریخ اتحاد شوروی به نمایندگان میلیاردرهای جهان ، باید جدی گرفته شود. مثلا :ارائه ارزیابی های غرب پسند  از شخصیت هایی چون لنین و سعی در خوار و خفیف نشان دادنشان در رسانه های تصویری روسیه ، بر اساس ظاهرا اسناد تازه انتشار یافته  یا " قهرمان " شدن یکباره خائنینی چون آندره ولاسوف ، ژنرال ارتش سرخ که به خدمت ارتش نازی ها در آمده بود.
مهمترین بحث روز در این خصوص ارزیابی های گوناگون از ماجرای "کاتین" است که در آن هزاران افسر لهستانی هم زمان با آغاز اشغال شوروی توسط نازی ها به قتل رسیدند و تا قبل از فروپاشی شوروی، اسناد رسمی دلالت بر قتل آنان بوسیله نازی ها داشت و در دادگاه نورنبرگ هم مورد تایید قرار گرفت ولی پس از پیروزی غربی ها در جنگ سرد، رهبران کرملین  از لهستان  بابت آنچه قتل افسران این کشور به دستور استالین  نامیده شد، عذر خواهی کردند. اقدامی که به تعبیر ح.ک. روسیه  در زد و بند های سیاسی و به عنوان بخشی از غنایم جنگ سرد به غرب صورت گرفته است.
فیلمــــی یک ساعته از تحقیقاتی که پیرامون "اسناد کاتین " به وسیله چپ ها در روسیه منتشر شده است، با دلایلی در خور تامل، از ساختگی بودن این اسناد حکایت می کند. برخی کارشناسان قضایی نیز  اصرار دارند که پرونده می بایست در مراجع ذی صلاح مطرح شود، زیرا بررسی ها  صحت ارزیابی های دوران شوروی را نشان می دهد.
در این فیلم همچنین ادعا میشود که اتحاد شوروی  پس از جنگ جهانی دوم ، بخاطر هم پیمانی با لهستان  مساله قتل 120 تا 160 هزار اسیر ارتش سرخ در لهستان ( در جریان جنگ سال های 1919 تا 1921) را  هیچگاه مطرح نکرد .
نتیجه نهایی این تحقیقات و مباحث هرچه باشد  دو نکته قابل توجه در این ماجرا ها وجود دارد: اول ، بازار آشفته سیاسی در روسیه است و دوم  این واقعیت که قدرتمندان، حقایق تاریخی را به نفع خود مصادره می کنند و آنچه به نام تاریخ به خورد من و شما میدهند، چیزی است که با اهداف و منافع آن ها سازگار است.

هیچ نظری موجود نیست: