جنبش سبز یا " فیل اندر خانه تاریک" !

در مثنوی حکایت فیلی آمده است که در مکانی تاریک  از جانب رهگذرانی کوردل بدین ترتیب شناسایی می شود:.. آن یکی را کف به خرطوم اوفتاد/ گفت همچون ناودان است این نهاد / آن یکی را دست برگوشش رسید/ آن براو چون بادبیزن شد پدید /...از نظر گه گفتشان شد مختلف / آن یکی" دالش" لقب داد این" الف".
" جنبش سبز" هم از جانب " روشنفکران ما ، آن گونه درک می شود که این فیل در خانه تاریک توسط بی خبران : - عده ای این جنبش را در پیروی و حمایت از موسوی و کروبی می بینند و عده ای دیگر  این دورا بدتر از خامنه ای و احمدی نژاد معرفی می کنند:آن بگوید "زید "صدیق و سنی ست /  وان بگوید "زید" گبر و کشتنی ست. حد وسط این دو ارزیابی هم باز بی نهایت نظر و گرایش وجود دارد.- برخی می گویند: شعار اصلی "رای من کو"ست. گروهی دیگر می گویند: چند گویی فاخته سان ای عمو/کو و کو ..."رای من کو" مرد.اینک این است شعار مردم: سرنگون باد... مرگ بر....حد وسط این دو هم  تا دلتان بخواهد شعار وجود دارد.گروهی شعار "نه غزه نه لبنان" را از میان شعارها انتخاب کرده اند و گروهی دیگر "هم غره ، هم لبنان" را. یکی می گوید : مسالمت آمیز ومدنی است این جنبش سبز. دیگری میگوید: قهرآمیز و انقلابی است این جنبش سرخ. اولی می گوید: تحریم و قطع رابطه دیپلماتیک دیگر کشورها به استقرار دمکراسی که هدف جنبش است کمکی نمی کند. آخری میگوید: کاش با حمله نظامی کاررا یکسره کنند.( البته آنقدرصداقت ندارند که مستقیم چنین چیزی بگویند. بلکه با پشتیبانی از تند رو ترین گرایشات در نهادهای سیاسی ابر قدرت، آرزوی خود  دنبال می کنند). بین اولی و آخری هم ده ها تحلیل و گرایش وجود دارد.
بدبختانه یا خوشبختانه ، مردم هم به تجربه دریافته اند که امامزاده روشنفکری در این مملکت اعجازی ندارد.از این رو راه خود می روند و گوششان به این تحلیل ها بدهکار نیست. ما هم راه خود می رویم و فقط آنگاه یاد مردم می افتیم که تحرکی از آنان می بینیم.
به " مناظره" تلویزیونی  فرخ نگهدار و حسن داعی در برنامه "تفسیر خبر" 7 ژوئن صدای آمریکا  گوش کنید  و خودتان قضاوت فرمایید.
نکته جالب دیگری که در این برنامه وجود داشت ، آن بود که وقتی مجری ، نظر این دو را  به عنوان کارشناس سیاسی، در مورد برنامه اتمی ایران و رویارویی با غرب جویا می شود ، هر دو نسخه هایی در این مورد تجویز می کنند.
موضوعی چون بحران هسته ای ج.ا با غرب ولی آنچنان از سرتا پا، آغشته به کشمکش های ناپیدا و دیپلماسی پشت پرده است که هرگونه ارائه راه حل ، از جانب افرادی جز دیپلمات های طرف های درگیر، غیر از" ناشی گری"  تعبیر دیگری نمی تواند داشته باشد.

هیچ نظری موجود نیست: