آیا غرب دست روسیه را خوانده بود؟

 

آیا سازمان های اطلاعاتی غرب واقعا می دانستند که نظامیان روسی وارد اوکرایین می شوند؟ 
احتمالا دراین دنیا همه، بجز خود سازمان های اطلاعاتی غرب، به این پرسش پاسخ مثبت می دهند. مگر نه این است که آمریکا از دسامبر، هرهفته اعلام می کرد که :روسیه حمله خواهد کرد؟ پس این ها حتما می دانستند دیگر! 
روسیه از استقرار نیروهایش در نزدیکی مرز اوکرایین ، به عنوان عامل فشار در مذاکره با رهبران غربی استفاده کرده از آن ها می خواست که  حلقه محاصره روسیه را، با پذیرش اوکرایین به ناتو، تنگترنکنند ودر این مورد تضمین بدهند. 
این که آمریکا دم به دم اعلام می کرد که روسیه دارد حمله می کند، حاوی این پیام به رهبران روسیه بود که: اگر ما را از نیروهای نظامی کنار مرز میترسانید، ما صابون حمله شما را به تن مالیدیم. 
ولی به نظر می رسد که آن ها فکر نمی کردند که روسیه آماده انجام چنین کار دشواری باشد:
"دی ولت"، چاپ آلمان در شماره امروز خود (26 فوریه)، مطلبی دارد با عنوان:" رئیس سازمان امنیت آلمان از حمله روسیه به اوکرایین غافلگیرشد"! 
 این که مطابق این خبر، وزیر اطلاعات آلمان، درست وسط اخطار آمریکا درمورد حمله روسیه ظرف 48 ساعت، بی خیال در اوکرایین به سر می برده وبه گفته خودش، بعد از حمله روسیه با زحمت بسیارتوانسته از آنجا خارج شود ، علامت آن است که او اخطارهای آمریکا را جدی نمی گرفته و آن ها رامانوری سیاسی می دانسته است.. 
اگرسیا واقعا از آنچه در مراکز تصمیم گیری روسیه می گذشت خبر داشت، که نمی بایست از دسامبر، ده بار خبربی پایه حمله اعلام کند. 
نکته دیگر آن که دست نشانده آمریکا یعنی خود زلنسکی بارها اعلام کرد که دلیلی برای جدی گرفتن خطر حمله روسیه نمی بیند. 
و بالاخره واکنش های برنامه ریزی نشده غرب پس از اقدام روسیه هم احتمالا ناشی از "غافلگیر" شدن آن هاست. این ها اگر واقعا از دو ماه قبل می دانستند حمله ای در کار است که این گونه بر سر تحریم روسیه به تناقض گویی نمی افتادند: هنوز دارند بحث می کنند که ارتباط روسیه را با "سویفت" قطع کنند یا نه؟ و هر روز در این مورد و تحریم های مهم دیگر،سخنان جدیدی می گویند. 
بنابراین به نظر می رسد که در همین مرحله گشایش بازی شطرنج بر سر اوکرایین ،غربی ها  یک مهره  عقب افتاده اند. 
چراطرح این بحث مهم است؟ 
زیرا خیلی ها از آن خوشحال و یا غمگینند که می پندارند آمریکا موفق شد به کمک انگلیس رقیبی را که در مقابلش زانو نمی زد و یکه تازی جهانی اش را به چالش کشیده بود ، در ورطه  یک درگیری فرسایشی گرفتار سازد. 
زاویه متفاوت نگرش بالا به موضوع ولی می تواند نتیجه گیری کاملا متفاوتی به دست دهد.

هیچ نظری موجود نیست: