ورود روسیه به یک درگیری نظامی اجتناب ناپذیراست!

 

ولادیمیرپوتین دیروز21 فوریه 2022  استقلال دو جمهوری "لوهانسک" و "دونتسک" را به رسمیت شناخت. 
پوتین  بعد از سخنرانی یک ساعته خطاب به مردم روسیه و تشریح اوضاع سیاسی، بلافاصله حکم به رسمیت شناختن دو جمهوری "لوهانسک" و "دونتسک" را در حضور رهبران این دو جمهوری امضا کرده و با این دو قرارداد دوستی منعقد نمود. 
پوتین در سخنرانی خود، رهبران اوکرایین را از ادامه ماجراجویی نظامی در این دو جمهوری به شدت برحذر داشت.
عدم پایبندی رهبران اوکرایین به توافقنامه مینسک و خودداری آن ها از مذاکره با رهبران دو جمهوری خودمختار"لوهانسک" و "دونتسک"، و  ناکام ماندن رای زنی های روسیه با رهبران غربی جهت متقاعد کردن اوکرایین به انجام تعهداتش، سرانجام  روسیه را واداشت تا استقلال این دو جمهوری را به رسمیت بشناسد. اقدامی که می تواند آغاز پی آمدهای نظامی زنجیره ای و غیرقابل پیش بینی در منطقه باشد. 
در این رابطه تنها نگاهی به بند 3 توافقنامه روسیه واین دوجمهوری می تواندعمق شرایط بحرانی پیش رو را نشان دهد: 
در این بند روسیه خود را متعهد به حمایت از حفظ تمامیت ارضی "لوهانسک" و "دونتسک" می داند. این در حالی است که بخش بزرگی از خاک این دوجمهوری، آن گونه که در نقشه زیر هم می بینید ،تحت کنترل ارتش اوکرایین است. 
همچنین ولادیمیر پوتین در سخنرانی دیروز خود خطاب به مردم روسیه ، خطرات یک اوکرایین زیر سلطه آمریکا و غرب را برای روسیه، مرگبار و غیرقابل تحمل ارزیابی کرد. او از جمله به تلاش دولت اوکرایین برای دستیابی به سلاح هسته ای، با کمک غرب اشاره نمود. 
بنابراین درگیری نظامی روسیه و اوکرایین، کمترین چیزی است که باید در انتظارش بود. 
از طرف دیگر مساله اصلی روسیه که خطرات امنیتی ناشی از گسترش ناتوست، با واکنش منفی غرب به پیشنهادات این کشور، همچنان باقی است. 
در چنین شرایطی کاملا مشخص است که روسیه یا می باید به وعده خود برای تامین امنیتش عمل کند و یا در لاک یک کشورمظلوم فرو رود و در انتظار فروپاشی بماند. 
پاسخ روشن است: 
روسیه در این شرایط تاریخی همه کارت هایش را  تا انتها بازی خواهد کرد.
                                                                                     
 

هیچ نظری موجود نیست: