مرحله جدیدی از ساختار امنیت جهانی در حال شکل گیری است!

 

"غرب پیشنهادات امنیتی روسیه را رد کرد! بعد چه؟ 
مرحله اول مذاکرات روسیه با غرب در مورد پیشنهادات امنیتی روسیه پایان یافت.دیدار آمریکا و روسیه در ژنو و گفتگو با ناتو در بروکسل انجام شد. امروز هم یک دیدار در چارچوب سازمان همکاری و امنیت اروپا در وین برگزار می شود... 
نتیجه این دیدارها چیست و کدام طرف دست بالا را دارد؟ 
هیچ کس انتظار نداشت که پیشنهادات تهاجمی و بی سابقه روسیه از طرف آمریکا پذیرفته شود. پذیرش درخواست عدم گسترش ناتو به سمت شرق از طرف آمریکا، نه فقط به خراب شدن روحیه رهبران اوکرایین بلکه همچنین به اعتراضات رهبران اروپا منجر می شد...
از این رو نتیجه این مذاکرات از قبل معلوم بود: آمریکا و ناتو گفتند که به روسیه قولی از جمله در مورد عدم پذیرش اوکرایین در ناتو نخواهند داد. 
پس همه این ماجرا و ملاقات ها برای چه بود؟ 
این مساله تضمین امنیت روسیه ماه پیش از طرف پوتین برای آن  مطرح شد که اینک زمان ورود به مرحله تازه ای از نظم جهانی فرارسیده است...این پیشنهادات روسیه هرچند برای غرب غیرقابل قبول ، ولی حاوی واقعیت و قوانین جدیدی در بازی است...غربی ها اینک درک می کنند که استفاده از اوکرایین برای فشار بر روسیه بیش از پیش دشوار می شود...ابتکار عمل اکنون در دست غرب نیست که از روسیه بخواهد که به اوکرایین حمله نکند، بلکه این روسیه است که می تواند با قوانین خود بازی را به پایان برساند. 
و روسیه برای امنیت خود هرکاری لازم باشد انجام می دهد. 
نه، ما فردا به اوکرایین حمله نمی کنیم( این آرزوی روس هراس های دنیاست که اقوام روس به جان هم بیافتند)، ولی از امکان مقابله متقارن و نامتقارن استفاده کرده و با تمام توان در جهت ایجاد یک نظم نوین جهانی تلاش خواهیم کرد. 
چنین کاری را اینک پس از پاسخ منفی غرب به پیشنهادات مان ، در فضای ژئوپلیتیک متفاوت و در چارچوب نظم جهانی نوین می توانیم انجام دهیم. 
غرب نیز مجبور است روابط خود را بر اساس قوانین جدید با روسیه بازسازی کند. 
ونه فقط با روسیه: هفته دیگر رئیس جمهور ایران به مسکو می آید و سه هفته دیگر پوتین به پکن خواهد رفت. 
مرحله جدیدی از ساختار امنیت جهانی، ونه فقط روسی، در حال شکل گیری است".

هیچ نظری موجود نیست: