برجام یک "تفاهم نامه" و نه "قرارداد"!

 

یکی از مسئولین ج.ا، قبل از برجام گفته بود که: 
ما انرژی هسته ای را نمی دهیم ، "خروس قندی" بگیریم! 
ولی حال به نظر می رسد که "برجام" همان خروس قندی بود که تازه فقط "دم خروس"ش را در جیب ظریف و روحانی گذاشتند. 
به بخشی از مقاله نشریه آمریکایی "پولیتیکو"-5 نوامبر2020 در این مورد توجه کنید: 
"...بدون اکثریت در هر دو مجلس کنگره ، هیچ رئیس جمهوری نمی تواند دستور کار قانونگذاری خود را دنبال کند و تنها به دستورات اجرایی بسنده خواهد کرد. و جانشین وی اگر بخواهد می تواند آن ها را به راحتی لغو کند. در این رابطه کافیست توافق هسته ای سال 2015 با ایران را به یاد بیاورید. اوباما بدون اکثریت دموکرات ها در مجلس سنا بر سر این دوراهی قرار داشت: اصلاً معامله ای انجام ندهد یا به توافقنامه ای بدون وضعیت معاهده اکتفا کند. وی مورد دوم را انتخاب کرد و دیدید که چگونه ترامپ نتیجه همکاری بیش از ده سال ایران و آمریکا را نابود کرد...بایدن هم اگر پیروز شود (مانند اوباما) فاقد اختیارات کافی خواهد بود. زیرا جمهوری خواهان "سنا" را در اختیار دارند."(پایان نقل قول). 
حال اصلاح طلبان و تیم روحانی در آرزوی روی کارآمدن "بایدن" ضعیف تر از "اوباما" هستند تا با دمکرات ها تجدید فراش کنند.
می گویند شیخی در پستوی خانه زنی بوسیله مردی غافلگیر می شود. شیخ ادعا می کند که کاری غیرشرعی نکرده است. طرف هم یک کاغذ و مداد از جیب در می آورد و می گوید: باشد. حالا هم شرعا فلان باغت را به قیمت یک سکه به من بفروش. شیخ به عنوان حق السکوت امضا می کند. بعد مرد می گوید حالا همان باغ را شرعا در ازای دوسکه از من بخر ...و بدین ترتیب ادامه می دهد و شیخ را تا می تواند می دوشد. 
درابطه با ادامه مذاکرات برجامی با "بایدن"، بیم آن می رودکه سرنوشتی مشابه در انتظار شیخ اصلاحات باشد. با این تفاوت که این ها از کیسه ملت است که باج سبیل می دهند.

هیچ نظری موجود نیست: