نشریه آلمانی: آمریکا در حال فروپاشی

"هندلزبلات" آلمان- 16 اکتبر 2020 : 

"آمریکا 4 سال بعد از ترامپ: افول یک ابرقدرت! 
آمریکا چند پاره می شود: سیاسی ، فرهنگی و اقتصادی . 
منازعات می تواند این کشور را فلج کند. با عواقبی سخت. همچنین برای اروپا. 
نا آرامی های داخلی آمریکا با ترامپ شروع نشد با او نیز پایان نمی یابد. 
جو بایدن قول می دهد که اگر انتخاب شود وحدت را برقرار کند. موفقیت او دراین کار ولی بعید به نظر می رسد. تازه ممکن است خشونت های انتخاباتی هم به آن ها اضافه شود. 
آمریکا در حال فروپاشی است . این کشور بزرگترین آزمون سیاسی داخلی چند دهه گذشته را تجربه می کند. 
فوکویاما می گوید: " نتیجه انتخابات آمریکا نه تنها بر آینده دمکراسی و جامعه آمریکا بلکه بر نظم جهانی نیز تاثیر مهم می گذارد". 
روزانه 900 آمریکایی قربانی کرونا می شوند. 
کشور در حال ورشکستگی است . 10 میلیون شغل و نیز منابع نقدی دولت از بین رفته اند. 
بیم فاجعه ای عمیق برای طبقه متوسط می رود. 
اعتراضات آمریکا را متزلزل و به بشکه ای از باروت تبدیل کرده است. 
فوکویاما می گوید:" نهادهای سیاسی آمریکا که بیش از دوقرن استوار بودند در نسل گذشته از هم پاشیدند.ترامپ این روند را تشدید کرد. در صورت انتخاب مجدد او افول جهانی آمریکا به سود رژیم های اقتدار گرای چین و روسیه ادامه خواهد یافت". 
"جوزف استیگلیتز" برنده نوبل اقتصاد می گوید:" مشکلات آمریکا مثل مشکلات یک ماشین مسابقه است که چرخ زاپاس ندارد. تا راه می رود خوب است ولی وقتی که پنچر شد، کاملا متوقف میشود". 
این قدرتمندترین کشور جهان به عنوان نمونه اینک تحت سلطه یک ویروس میکروسکوپی قرا گرفته است. در این کشور کمتر از هر جامعه پیشرفته دیگری تخت بیمارستانی به نسبت جمعیت وجود دارد. و کارگری با حقوق بالا می تواند داروی با کیفیت تهیه نماید. 
شاید این درس دوران ترامپ باشد که : هیچ کشوری نباید به اعتماد به نفس کاذب دچار شود. حتی یک ابر قدرت هم می تواند از داخل فروریزد".

هیچ نظری موجود نیست: