نکاتی در مورد درگیری نظامی ارمنستان و ج.آذربایجان

 نشریه "دنیک" اسلواکی- 30 سپتامبر2020 :

"قره باغ کوهستانی" ضعیف ترین حلقه در اروپای مسیحی!

این روزها جنگ تمدن های هانتینگتون در قفقاز جنوبی در جریان است.

 اگر " قره باغ کوهستانی" سقوط کند فقط ارمنستان باقی می ماند که مانع ایجاد زنجیره ای از کشورهای مسلمان در مرزهای روسیه می شود.

امروز قدرت اروپای مسیحی را می توان با ضعیف ترین حلقه آن در قره باغ کوهستانی سنجید."... (پایان نقل قول).

برای روشن شدن موقعیت ایران در این درگیری به این نکات باید توجه کرد:

 روسیه و چین برای مقابله با فشارهای نظامی آمریکا متحد شده اند. با این حال رویکردهای استراتژیک این دو با مسائل منطقه متفاوت است.و در حالی که چین روی اتحاد و نزدیکی با کشورهای اسلامی سرمایه گذاری می کند، روسیه بعد از فروپاشی شوروی با شعار "خانه مشترک اروپایی" و "از لیسبون تا ولادی واستوک" ، نزدیکی با اروپا را هدف استراتژیک خود قرار داده است.

 جمهوری آذربایجان با وجود نزدیکی اش با سیاست های آمریکا در حال حاضر، بالقوه در کناردیگر کشورهای هم سو با سیاست های راهبردی چین قرار دارد. 

از این نگاه جانبداری نمایندگان ولی فقیه از موضع ج.آذربایجان در مناقشه بر سر "قره باغ کوهستانی"، قابل فهم است.

پاشینیان، رئیس جمهور ارمنستان در ماه می 2018 درخواست پیوستن کشورش به ناتو را داد و روی اسب فرتوت آمریکا شرط بندی کرد. امروز او با تحمل شکست عواقب چنین سیاستی را پس می دهد. اروپا اینک با حمایت از او تلاش می کند جلوی ضرر هرچه بیشتر را بگیرد و روسیه هم با وجود اهمیتی که ارمنستان برایش دارد، با کنار ایستادن نارضایتی خود را ازغربگرایی ارمنستان نشان می دهد. چین ، ایران ، ترکیه و آذربایجان منافع استراتژیک نزدیکی دارند. نگاه به این نکنید که اسرائیل امروز در باکو جولان می دهد. دورنما را ببینید.

هیچ نظری موجود نیست: