مقاله "لموند" و نکاتی مهم در مورد رابطه ایران و چین

 " لموند" فرانسه-17 سپتامبر2020: 

"ظهورچین: شکل گیری تحولی پایداروعمیق درغرب آسیا! 

چین تنها قدرتی است که می تواند همانقدر درایران که درعربستان محبوبیت داشته باشد؛ بدون داشتن رابطه بد با فلسطینی ها مورد استقبال اسرائیل قرار گیرد و همزمان در آنکارا و دمشق از آن قدردانی شود. در غرب آسیا در حالی که اسرائیل و اعراب برای مقابله با نفوذ ایران روابط خود راعادی می سازند ، تحول عمیق و پایدار دیگری صورت می گیرد: ظهور چین از مدیترانه شرقی تا سواحل خلیج فارس.

چین از بضاعت مالی و سیاسی کافی برای جلب نظر کشورهای غرب آسیا برخوردار است. این کشور در مناقشه اعراب و اسرائیل نظر خاصی ندارد و در این رابطه از موضع روسیه در سازمان ملل پیروی می کند. و در تقابل تهران و ریاض آنگونه عمل می کند که توازن استراتژیک منطقه بهم نخورد. هیچ کشور اسلامی تا کنون حتی یک کلمه هم از وضعیت مسلمانان اویغور به چین انتقاد نکرده است. در حالی که در تهران ، آنکارا و ریاض عقیده بر این است که فقط در اروپاست که با مسلمانان بد رفتاری می شود. این ها از جمله موفقیت های سیاست مدبرانه چینی ها در غرب آسیاست.

ستون اصلی سیاست چین در این نقطه از جهان البته ایران یعنی مرکز مهم جاده ابریشم است که مورد توجه ویژه رئیس جمهور چین می باشد. در واکنش به تحریم های آمریکا، پکن و تهران تابستان امسال پروژه بلند پروازانه تجاری و نظامی مشترک خود را معرفی کردند که شامل همکاری دفاعی و سرمایه گذاری 400 میلیارد دلاری در طول 25 سال است. چینی ها فعلا با چراغ خاموش در حال فعالیت نامحسوس در ایران هستند تا از تحریم های ترامپ در امان بمانند. این روابط از طرف دیگر مانع همکاری هسته ای جدی چین و عربستان نشده است. ریاض در وضعیتی متناقض می خواهد زیرساخت های استخراج اورانیوم از چین را به دست آورد تا در صورت لزوم بتواند مانع توسعه برنامه هسته ای ایران ، یعنی متحد اصلی چین شود. 

روابط نظامی چین و ایران همچنین مانع تبدیل شدن اسرائیل به یک شریک تجاری مهم چین نشده است. بخش فن آوری پیشرفته اسرائیل با آغوش باز از سرمایه گذاری چین استقبال می کند. چین امروزه تقریبا یک چهارم فن آوری های مهم اسرائیل را که عمدتا با صنایع نظامی هم در ارتباطند تحت کنترل دارد. واقعیتی که خشم را به چهره واشنگتن می نشاند. چینی ها در تصاحب قراردادهای بزرگ زیربنایی مهارت دارند. آن ها در مدرن سازی "حیفا" بندر اصلی اسرائیل در دریای مدیترانه شرکت می کنند. جایی که ناوگان آمریکا اغلب در آن لنگر می اندازد. وآمریکا از این موضوع نمی تواند خوشحال باشد"...

هیچ نظری موجود نیست: