جنگ سردی تازه مانع فروپاشی آمریکا نخواهد شد!

"گلوبال تایمز"- 2 اوت 2020: 
"جنگ سردی تازه مانع فروپاشی آمریکا نخواهد شد! 
گزیده هایی ازسخنرانی 25 ژوئیه "مارتین ژاک، همکارسابق گروه سیاست ومطالعات بین المللی دانشگاه کمبریج: 
آمریکایی ها تا بحران مالی 2008 می پنداشتند: - چین هرگز نمی تواند تهدیدی برای تسلط اقتصادی آنان باشد؛ - رشد چین ناپایدار خواهد بود. مگرآن که سیستم سیاسی غرب را جایگزین کند. 
چنین اتفاقاتی نیافتاد و بحران مالی 2008 آمریکا را درنوردید و چین در مقابل این آزمون خود را موفق و پایدار به اثبات رساند. پس از آن بود که نگرانی سیاستگذاران آمریکایی در مورد چین رفته رفته افزایش یافت تا چین را به منزله تهدیدی برای سلطه جهانی آمریکا به شمار آوردند. 
اوج این امر انتخاب ترامپ بود که چین را دشمن تلقی می کند. 
با این که قدرت آمریکا با سرعت در حال نزول است ولی این کشور تصمیم دارد تا در مقابل کاهش اختیاراتش از خود مقاومت نشان دهد. 
این امر ما را وارد مرحله ای خطرناک و غیرقابل پیش بینی می نماید. 
اظهارات اخیر پومپئو اعلام جنگ سرد جدید به چین است. آمریکا اینک جبهه های زیادی را علیه چین باز کرده است. 
این جنگ سرد با چین ولی مانند اتحاد شوروی نخواهد بود. آمریکا و شوروی آن زمان ارتباط اقتصادی کمی با هم داشتند و در دو دنیای کاملا متفاوت زندگی می کردند. 
در اقتصاد به هم پیوسته کنونی جهان بدیهی است که چین بازیگر اقتصادی بزرگتری نسبت به آمریکاست. 
تفاوت مهم دیگر بین این دو جنگ سرد ، آن است که شوروی به اشتباه خود را در تقابل نظامی با آمریکا قرار داد که با توجه به اقتصاد بسیار ضعیف ترش، این یک استراتژی فاجعه بار بود. چین چنین اشتباهی نمی کند و بسیار کمتر از آمریکا در زمینه نظامی هزینه کرده ، منابع خود را بر روی دفاع از قلمرو و مرزهایش متمرکز می کند. 
و این اقتصاد است که در درازمدت بر نیروی نظامی پیروز می شود".

هیچ نظری موجود نیست: