کلیپی کمدی با پیامی جدی در مورد برخورد با رنگین پوستان در آمریکا

کلیپ های "ترور نوآ"، طنز پرداز سیاسی برنامه " دیلی شو" آمریکا، نه تنها در این کشور بلکه در بین ایرانیان و دیگر مردمان سراسر جهان نیز بیننده و هوادار دارد. 
مهمترین موضوع کارهای این هنرمند، "تبعیض نژادی" است. کلیپ زیر که از برنامه او در همین رابطه جدا شده است، بخصوص در این ایام اعتراضات رنگین پوستان آمریکا، می تواند تا حدودی آن چه را که زیر پوست جامعه این کشور جریان دارد، به غیرآمریکایی ها نشان دهد. 
در پایان این کلیپ مستند و کمدی که درمورد یک نوجوان سیاه پوست است، "ترور نوآ" پیام جدی و تلخ خود را در یک خط این گونه بیان می دارد: " ما می توانیم به مسائلی این چنین بخندیم.   ولی نمی شود این ها را دید و در تاریخ  به    یاد  قتل "امت تیل" در سال 1955 نیافتاد". 
"امت تیل" نوجوان 14 ساله سیاهپوست آمریکایی در سال 1955 به صورتی وحشیانه به دست دوبرادر نژادپرست به قتل می رسد. تبرئه قاتلین او موجب اعتراضات و انگیزه ای برای بوجود آمدن جنبش های ضد نژادپرستی در آمریکا شد.  
ترجمه کوتاه فیلم زیر از این قرار است: 
" امسال گویا سال اوج گرفتن گرایش زنگ زدن زنان سفید پوست به پلیس و گلایه از سیاه پوستان است. این سناریو کم کم دارد عادی می شود که یک موضوع ناچیز موجب شکایت کردن فرد سفید پوست از رنگین پوستان گردد. در این ماجرا که خواهید دید(توسط مردم فیلم برداری شده است)،یک پسر بچه 9 ساله سیاه پوست از طرف یک خانم، به "تعرض جنسی" متهم شده است" 
زن: "الو، من الان بوسیله یک بچه مورد تعرض جنسی قرار گرفتم. همین الان یک پلیس بفرستید اینجا.از دوربین فروشگاه ماجرا را می توانید ببینید..پسر به باسن من دست زد و مادرش سرم داد می زند..."گود بای" اوپراتور 911."...
سپس "ترور نوآ" اورا مسخره می کند و می گوید: آنقدر به 911 زنگ زده وشکایت کرده که با اوپراتورهای اداره پلیس احساس دوستی می کند و خودمانی حرف می زند. و بعد قسمت دیگری از فیلم را نشان می دهد که زن سفید پوست دیگری با طعنه به این خانم می گوید:" بانوی سفید پوست! واقعا برای یک بچه به پلیس زنگ می زنی"؟! 
بعد "ترور نوآ" می گوید: "اگر بچه ای مثلا در اتوبوس دستش به پای من خورد که نباید به او انگ تعرض جنسی بزنم و به پلیس شکایت کنم. بچه است دیگر بچه... ولی درمورد این خانوم حال بیایید فیلم دوربین فروشگاه را ببینید که پسر بچه بیچاره اصلا به او دست نمیزند. بلکه تنها کوله پشتی اش به او مالیده می شود." 
این داستان و چند ماجرای مشابه دیگر که در گزارش اول کلیپ به آن ها اشاره می شود، تاحدودی روابط غیرطبیعی برخی( وشاید تعداد زیادی) از افراد جامعه آمریکا با رنگین پوستان را آشکار می کند. در این جا ما با گروه های نژادپرست سر و کار نداریم. بلکه صحبت در مورد مردم عادی است. من گاهی به "فوروم" های سیاسی آمریکائی ها سر میزنم و بحث های آنان را از جمله در مورد "نژاد پرستی" می خوانم. باور کردنی نیست ولی افراد زیادی با ادعای "غیرنژاد پرست" بودن، از پایین بودن ضریب هوشی رنگین پوستان و آمادگی ژنتیکی آنان برای ارتکاب جنایت صحبت می کنند.تصویر فروشگاهی را در یکی از شهرهای آمریکا دیدم که روی درب آن نوشته شده بود:"ورود سیاه پوستان ممنوع"!       
در یک کلام : به نظر می رسد که موضوع تبعیض نژادی در آمریکا بسیار پیچیده و عمیق تر از آن است که بدون مطالعه و تحقیق وسیع بتوان به سادگی در موردش اظهارنظر کرد.  

                                                                                           
                                                    

هیچ نظری موجود نیست: