نتایج دیدار پوتین و بایدن در ژنو

نتایج قطعی دیدارروز گذشته (16 ژوئن21) پوتین و بایدن در ژنو از این قرار است: 1- از سرگیری گفتگوهای مربوط به کنترل و کاهش تسلیحات هسته ای؛ 2-بازگرداندن سفرای دوکشور که پس از "قاتل" نامیدن پوتین توسط بایدن، به درخواست روسیه ، فعالیت خود را به حالت تعلیق درآورده بودند. 
اما نتایج احتمالی این دیدار که به تدریج مشخص خواهد شد: 
1- کند شدن روند همگرایی چین و روسیه که به سمت اتحاد نظامی پیش می روند. این امر می تواند با ارائه امتیازات اقتصادی آمریکا به روسیه و نیز کاهش فشارهای نظامی ناتو بر این کشور و نادیده گرفتن درخواست اوکرایین برای پیوستن به ناتو صورت گیرد. روسیه و چین با وجود همکاری های نزدیک سال های اخیر در جهت مقابله با آمریکا، خودرقبای ژئوپلیتیک یکدیگر محسوب می شوند. تاجایی که تشابهات ایدئولوژیک هم نتوانست در گذشته ، مانع درگیری و خصومت بین آن ها شود. برژینسکی، مشاور امنیت ملی دولت کارتر، 13 ژانویه 2009 در سخنرانی اش در پکن، به مناسبت 30مین سالگردبرقراری روابط دیپلماتیک نزدیک آمریکا با چین(درآستانه انقلاب ایران)می گوید:"سی سال پیش از طرف پرزیدنت کارتر به پکن آمدم...آمریکا و چین در آن زمان با حرکت دادن مهره هایی در صفحه شطرنج سیاسی جهانی ، موجب "مات شدن" اتحاد شوروی شدند". به نظر می رسد که آمریکای ضعیف امروز نیز در تلاش است تا با حرکت دادن مهره هایی به کمک روسیه، این بار همان بلا را برسر چین آورد و اژدها را بار دیگر به داخل شیشه بازگرداند. این امر اگر در دستور کار آمریکا باشد، می بایست به تامین منافع بخش مهمی از نیروهای داخلی روسیه منجر گردد تا بتواند بر "اراده سیاسی" پوتین و نخبگان حامی او غلبه کند. 
2-همکاری نزدیک روسیه با آمریکا برای مهار توسعه برنامه های اتمی ایران. چنین رویکردی اگر بدون درنظر گرفتن موضع و موقعیت ایران وچین صورت گیرد، می تواند عامل تنش در روابط روسیه با این دو کشور گردد. ( بایدن بعد از دیدار با پوتین گفت که با او در مورد ایران گفتگو کرده است). 
در کنفرانس مطبوعاتی جداگانه پوتین و بایدن مطالب مهم زیر مطرح شد:1- "سی ان ان" از پوتین در مورد حملات سایبری ودستگیری"ناوالنی" پرسید. پوتین گفت: جالب است بدانید که مطابق شواهد ، بیشترین حملات سایبری چند سال اخیر در جهان ، از خاک آمریکا و نه آن گونه که شما ادعا می کنید از روسیه، صورت گرفته است. مقام های بعدی در این زمینه متعلق به کانادا ، چند کشور آمریکای لاتین و...است و روسیه جایگاه مهمی در این میان ندارد. روسیه 45 مورد حمله سایبری از آمریکا را به دولت این کشورگزارش کرده که تا کنون هیچ توضیحی دریافت نکرده است. بنابر این ما خود خواهان همکاری برای مبارزه با چنین حملاتی هستیم... آمریکا رسما روسیه را دشمن خود نامیده است. بنابر این کسانی که از آمریکا برای اقدامات سیاسی در روسیه کمک مالی دریافت می کنند، از نظر ما "عامل" این کشور و قابل تعقیب محسوب می شوند. پوتین در پاسخ به "بی بی سی" که روسیه را غیر قابل پیش بینی نامید، این ادعا را با رفتار آمریکا و انگلیس مطابق دانست و به ذکر نمونه هایی پرداخت. از جمله: خروج از پیمان کاهش تسلیحات؛ خروج از پیمان آسمان باز و کودتا در اوکرایین. پوتین در پاسخ به این سوال که :با وجود"قاتل"خواندنش توسط بایدن، چرا با او ملاقات کرده است، گفت: بایدن بعد ازآن به من تلفن زد و این ملاقات هم به درخواست او صورت گرفت. 
و اما بایدن لرزان و مرتعش، که از طرف خبرنگاران در ژنو با "برژنف" (آخرین رهبر دوران اقتدار شوروی) مقایسه می شد، درکنفرانس خبری محدود و کوتاهش، برخلاف انتظار ، بدون دادن "گاف سیاسی" ، و با دقت زیاد ظاهر شد. پس از پایان مصاحبه ، خبرنگار"سی ان ان" که از ملایمت لحن بایدن و عدم انتقاد وی از روسیه عصبانی به نظر می رسید، از او پرسید: پس حمله سایبری و تهدید اوکرایین چه شد؟ بایدن گفت: اگر نمی خواهید بفهمید، من کمکی به شما نمی توانم بکنم. در واکنش به صدای خبرنگار دیگری هم گفت: مگر هر توافقی کرده باشیم را باید به شما بگویم.. 
بایدن در کنفرانس مطبوعاتی خود گفت: "روسیه با مرز طولانی با چین یعنی کشوری که می خواهد اقتصاد اول جهان باشد، با مشکلاتی روبروست که تمایلی برای راه اندازی جنگ سردی دیگر برایش باقی نمی گذارد". بدین ترتیب او نشان می دهد که آمریکا برای بدست آوردن دل روسیه در مقابله با چین ،پوتین را به ژنو دعوت کرده است و به همین خاطر از طرح انتقادات و تهدیدهای معمول هم خود داری می کند.از صحبت های بایدن همچنین مشخص شد که آمریکا به روسیه 6 ماه فرصت داده است تا ظاهرا در مورد پیشنهادات علنی نشده واشنگتن، واکنش مثبت نشان دهد.
پوتین امروز در مسکو اظهارات مثبتی در مورد بایدن بیان می دارد و از جمله می گوید: "بایدن با آنچه برخی جراید در باره اش می نویسند کاملا متفاوت است".
این که روسیه نهایتا به کدام سمت خواهد رفت معلوم نیست و من هم در اینجا از "احتمالات" صحبت کردم و نه آن چه حتما اتفاق خواهد افتاد.
به نظر من دیدار ژنو می تواند مقدمه تعاملی جدید از جانب غرب با روسیه باشد که بیش از همه تحت تاثیر نزدیکی روابط روسیه و چین ازیک طرف و دستیابی روسیه به سلاح های استراتژیک مهم از طرف دیگر، اجتناب ناپذیر می نماید.
بایدن در ژنو ، روسیه را در کنار آمریکا،"قدرت بزرگ جهانی" نامید. اوباما ولی گفته بود: "روسیه یک قدرت منطقه ای بیش نیست"!
                                                                  

هیچ نظری موجود نیست: