پایان سلطه آمریکا بر خاورمیانه


نشریه انگلیسی "فاینشنال تایمز" در شماره دو روز پیش خود(30 دسامبر2019) در مقاله ای با عنوان " پایان سلطه(عصر) آمریکا بر خاورمیانه" از جمله می نویسد:
"خروج آمریکا از سوریه موجب جسور شدن روسیه و ایران شد!
قرن ها در خاورمیانه نیروهای خارجی تسلط داشته اند. پس از پایان جنگ جهانی اول و فروپاشی امپراتوری عثمانی ابتدا بریتانیا و فرانسه و سپس آمریکا مقتدر ترین بازیگران خارجی این بخش از جهان بودند. سروری آمریکایی ها هم در حال حاضر رو به پایان است.شاهد این مدعا همین بس که رئیس جمهور ترامپ در توئیت زبونانه 26 دسامبر خود می نویسد:"روسیه ، سوریه و ایران در ادلب هزاران نفر از جمله شهروندان بیگناه را می کشند و خواهند کشت. نکنید این کارها را!" یاس آقای رئیس جمهور از آن ناشی می شود که آمریکا به سرعت قابلیت و اراده تاثیرگذاری بر وقایع خاورمیانه را از دست می دهد وجای خالی آن را کشورهای دیگری چون روسیه، ایران و ترکیه پر می کنند. البته اگر کسی آمریکا را به صورت مستقیم تهدید کند آن ها قدرتمندانه واکنش نشان می دهند.نمونه اش بمباران اخیر شبه نظامیان مورد حمایت ایران در مرز سوریه و عراق است. ولی انتظار اقدامات گسترده در بازی های راهبردی خاورمیانه از کاخ سفید به شدت کاهش یافته است..."



2010 تا 2019 ایام زوال رهبری غرب برجهان!

فیگارو در تاریخ 30 دسامبر2019  در مقاله خود:" 2010 تا 2019 ایام زوال رهبری غرب برجهان!" از جمله  می نویسد:"...سال های 2010 تا 2019 در تاریخ به عنوان دوران زوال رهبری غرب بر جهان به ثبت خواهد رسید... این امر را همچنین می توان به عنوان نمونه در مانور مشترک دریایی ایران ، روسیه و چین در آبهای عربی که از 27 تا 30 دسامبر برگزار شد، مشاهده کرد. این رویداد به لحاظ استراتژیک بدین معنی است که خلیج فارس بزودی دیگر آمریکایی نخواهد بود. و چین دیگر از بکارگیری نیروهای نظامی برای دفاع از منافع اقتصادی خود واهمه نخواهد داشت..."

۱ نظر:

Khosro Sadri گفت...


ترور قاسم سلیمانی هم نشان داد که آمریکا به پایان حضور خود در منطقه رسیده و کفگیرش چنان به ته دیگ خورده است که مانند اسرائیل به ترور عریان روی آورده است