بخش هایی از دو مصاحبه برژینسکی




ز.برژینسکی ، نظریه پرداز سیاسی و مشاور پیشین امنیت ملی ریاست جمهوری آمریکا،در مقایسه با همتایانش بی پروا سخن می گوید و برای همین مورد توجه  خبرنگاران کنجکاو سراسر جهان قرار می گیرد. ترجمه بخش های مهمی از دو مصاحبه آموزنده او را میتوانید در اینجا بخوانید:
مصاحبه سال 1998 ز.برژینسکی  با نشریه  فرانسوی"Nouvel Observateur":
"برژینسکی: چگونه جیمی کارتر و من مجاهدین (افغان) را علم کردیم"!
-س:روبرت گیتس رئیس پیشین سیا درکتاب خاطراتش نوشته است: سیا 6ماه پیش از لشکر کشی شوروی به افغانستان ، شروع به تقویت مجاهدین در این کشور می کند. شما هم که آن زمان مشاور رئیس جمهور کارتر بودید احتمالا در این زمینه نقشی داشته اید.آیا این درست است؟
-برژینسکی: بله. کمک های سیا به مجاهدین ، به صورت رسمی، پس از ورود ارتش سرخ به افغانستان در 24 دسامبر 1979 آغاز شد. در واقع ولی جیمی کارتر در 3 ژوئیه 1979 فرمان اعطای کمک مستقیم به مجاهدین ضد دولت طرفدار شوروی درافغانستان را امضا کرد. در همین روز من در یادداشتی به ریاست جمهوری خاطر نشان کردم که : کمک ما به مجاهدین ، شوروی را به لشکر کشی به افغانستان وادار خواهد کرد.
-س: شما باوجود چنین احتمالی به مجاهدین کمک می کردید؟ شاید هم این کار را برای تحریک شوروی به لشکر کشی انجام  میدادید؟
-برژینسکی: نه به این صورت. ما روس ها را به لشکر کشی هل ندادیم. بلکه احتمال کاری را که آن ها می خواستند انجام دهند افزایش دادیم.
-س: وقتی که شوروی اشغال افغانستان را با دخالت سازمان های جاسوسی غرب در امور داخلی افغانستان توجیه می کرد، مردم حرفشان را باور نمی کردند. پس ادعای آن ها با توجه به اظهارات شما بی پایه و اساس هم نبوده است؟ آیا شما از این امر متاسف نیستید؟
-برژینسکی: تاسف برای چه!؟ آن عملیات مخفی کمک رسانی یک ایده بسیار عالی بود که شوروی را به دام افغانستان انداخت و شما می خواهید که من از آن متاسف باشم؟ روزی که شوروی رسما از مرز افغانستان عبور کرد، من به ریاست جمهوری نوشتم که ما اینک قادر خواهیم بود که افغانستان را به ویتنام شوروی تبدیل کنیم. در نهایت با تضعیف روحیه مسکو در جنگی فرسایشی ، زمینه فروپاشی امپراتوری شوروی فراهم شد .
-س: و شما حال ازآن متاسف نیستید که به کسانی کمک کردید که امروز تروریست می نامید؟
-برژینسکی:کدام یک در تاریخ جهان مهمتر است؟ طالبان یا فروپاشی شوروی؟ عده ای مسلمان منقلب یا آزادسازی اروپای مرکزی و پایان دادن به جنگ سرد؟
-س: عده ای مسلمان منقلب؟ در مورد این ها که دائما می گویند : بنیادگرایانی که  جهان را تهدید می کنند!
-برژینسکی:- حرف پوچ است. می گویند که غرب یک سیاست گلوبال در رابطه با اسلام داشته است. اسلام گلوبالی اصلا وجود ندارد. یک نگاه واقع بینانه ، بدون عوامفریبی و برخورد احساسی به جهان اسلام بیاندازید: یک دین هدایت کننده با 1.5 میلیارد طرفدار. ولی هیچ نقطه مشترکی بین بنیادگرایی عربستان سعودی ،میانه روی مراکشی، میلیتاریسم پاکستانی، غرب گرایی مصری و یا سکولاریسم آسیای میانه وجود ندارد. هیچ.هیچ چیزی بیشتر ازنقاط مشترک کشورهای مسیحی..."
"-س: در رابطه با کمک به مجاهدین افغان در زمان کارتر چه نظری دارید؟
-برژینسکی: به نظر من آن اقدامی سنجیده و ضروری بود و مورد حمایت اکثریت قریب به اتفاق اعضای جامعه جهانی هم قرار گرفت. تجاوز آشکار شوروی به افغانستان موجب بی ثباتی تمام منطقه شده بود.
-س: بسیاری از مفسران و روزنامه نگاران اینگونه نتیجه گیری می کنند که کمک کنندگان به مجاهدین در دهه 70 مسئول قیام طالبان هستند. نظر شما چیست؟
-برژینسکی: رشد طالبان در نتیجه فروپاشی جامعه افغانستان در ده سال جنگی بود که شوروی در مقابل افغان ها به راه انداخته بود.
-س: رابطه بین دولت اوباما و اسرائیل را چگونه می بینید؟ فکر می کنید که اختلاف ها بیشتر شود؟
-برژینسکی: دولت آمریکا مدافع منافع ملی کشور است. چیزی که برای آمریکا خوب است برای اسرائیل هم ، چون به آمریکا وابسته است، می بایست خوب باشد.
-س: آیا عکسش هم صادق است؟ یعنی هرچه برای اسرائیل خوب باشد ، برای آمریکا هم می بایست خوب باشد؟
-برژینسکی: نه. چون اسرائیل از نظر نظامی و مالی به آمریکا وابسته است و نه برعکس.
-س:در مورد ایران. به نظر شما آیا آمریکا بار مسئولیت اخلاقی سقوط دولت دمکرات دکتر مصدق و بازگشت شاه  و واکنش به این اقدام توسط رژیم(انقلاب؟) برعلیه شاه را به دوش نمی کشد؟
-برژینسکی: به نظر من برخورد آمریکا با مشکل مصدق عاقلانه نبود. خشم ایرانی ها از آنچه در دهه 50 و یا به عبارتی در 60 سال گذشته رخ داد ، قابل درک است.
-س: در رابطه با ایران امروز. تهدید هسته ای ایران را چگونه ارزیابی می کنید؟
-س:برژینسکی: این تهدید می تواند جدی باشد. ولی من فکر می کنم که مشکل را می توان بدون جنگ هم حل کرد.
-س: آیا ج.ا.ا به آن اندازه غیر منطقی نیست که اقدام به ساخت و یا تهدید به ساخت سلاح هسته ای کند؟
-برژینسکی: چنین شواهدی وجود ندارد .ج.ا یک رژم متکی به خود و فریبنده است ولی دست به خودکشی و نابودی کشورنخواهد زد. ایرانی ها مردمی بسیار باهوش هستند".

هیچ نظری موجود نیست: