مصاحبه مهم کارشناس روس با "صدای آمریکا" در باره ایران!

دیروز،22دسامبر2011، "صدای آمریکا"( برنامه افق) ، مصاحبه ای با رجب صفروف، مدیر مرکز مطالعات ایران معاصردرروسیه، انجام داد که خلاصه مکتوب آن چنین است:
"صفروف: رئیس جدید کمیته روابط بین الملل روسیه،آقای آلکسی پوشکف است. این انتخاب، پیغامی است به مردم روسیه در مورد تغییرات بزرگی که قرار است در عرصه سیاست خارجی کشور پدید آید. زیرا آقای پوشکف دارای نظرات انتقادی شدید به آمریکاست. نه برای این که چنین سیاستی دربرخی کشورها محبوبیت دارد، بلکه او سیاست های خارجی آمریکا را اصولا غیر منطقی ومخالف منافع روسیه می داند و مخالف طرح استقرار سپر موشکی در اروپاست نیز هست.
پوشکف همچنین منتقد سیاست های کرملین می باشد ومعتقد است که سازش با آمریکا هیچگاه سیاست معقولی برای روسیه نبوده است. الکسی پوشکف به روابط روسیه با ایران بسیاراهمیت میدهد . به نظر او اگر روسیه بخواهد سیاست موفقی در منطقه و جهان داشته باشد، همیشه باید کشور بزرگی چون ایرن را در کنار خود نگاه دارد و می بایست با سیاست های ضد ایرانی در سطح جهان ، مقابله کند.
-اگر غرب یا اسرائیل ، تصمیم بگیرند به تاسیسات هسته ی ایران حمله کنند، روسیه چه موضعی اتخاذ خواهد کرد؟
صفروف: فکر می کنم در چنین صورتی واکنش روسیه بسیار شدید باشد. روسیه تاجای ممکن سعی می کند که جلوی چنین اقدامی را بگیرد. همین الآن هم در روسیه دولت را مواخذه می کنند که چرا در مقابل اظهارات آمریکا، اسرائیل و غرب مبنی بر حمله به ایران، جواب قاطع نمی دهد وچرا روسیه در سازمان ملل ، اظهارات جنگ طلبانه را مطرح و محکوم نمی کند؟ آمریکا در حال حاضرخود به ایران حمله نخواهد کرد ولی ممکن است از طریق انگلستان و یا اسرائیل شروع کند و بعد خودش هم وارد ماجر شود. فکر می کنم در چنین وضعی ،روسیه نه تنها از ایران حمایت بلکه بااستفاده ازتکنولوژی پیشرفته و فضایی و حتی شاید با حضور مستقیم نظامی از ایران دفاع خواهد کرد. زیرا پای منافع خود روسیه هم در میان است. برای روسیه ، حتی یک ایران اتمی قابل قبول تر از یک ایران تحت کنترل غرب است. باتغییر سیستم سیاسی در ایران،امنیت روسیه هم به خطر خواهد افتاد.
-آقای جلیلی به نمایندگی از رهبرج.ا اخیرا به مسکو آمد. خبرهای محدودی در این باره منتشر شد. چقدراحتمال دارد که این سفر در رابطه با هواپیمای بدون سرنشین آمریکا و نیازروسیه به تکنولوژی پیشرفته آن باشد؟
صفروف:من از جزئیات اطلاعی ندارم ولی آقای جلیلی فقط بخاطر موضوع کوچکی چون هواپیما به مسکو نمی رود. روسیه مطمئنا علاقمند است با تکنولوژی پیشرفته این هواپیما آشنا شود .شاید این موقعیت خوبی است تا ایران بتواند درخواست دریافت موشک های "اس 400" بنماید".
قسمت های مهم این مصاحبه رامی توانید ،به صورت فشرده(دور تند)، در اینجا بشنوید.

۳ نظر:

تیرداد گفت...

جناب صدری با درود و سپاس از پست این مصاحبه. جای تاسف دارد که انسان میبیند کشورش این چنین در دست این قدرت های بزرگ معامله میشود. ایشان خیلی راحت میگوید ما از ایران دفاع میکنیم چون منافع خودمان است، یعنی اگر منافع نداشتیم حمایت هم نمیکردیم. به عبارت دیگر، امریکا و انگلیس و اسرائیل چون منافع ندارند، به ایران حمله میکنند ولی ما چون منافع داریم از ایران دفاع میکنیم! البته ایشان کاملا حق دارند که بفکر کشور خودشان باشند به خصوص این روزها که یک خبرهای هم آنجا هست. ظاهرا آنچه که مهم نیست مردم هستند که در چه شرایطی دارند زندگی میکنند و همین قدر که منافع این قدرت ها تامین شود کافیست، که هر کس بفکر خویشه و باقی قضایا.....

ناشناس گفت...

جناب صدری با شخصی بنام سیامک تبریزلی دهان به دهان نگذارید. این بابا جزو عوامل پان ترکیستهاست واز الحاق استان آذربایجان به ترکیه و ترکمن صحرا به ترکمنستان حمایت میکند. ضمنن این آقا با نامهای مختلفی در وبسایتها ظاهر میشود. بنام تبریزلی، حامد، یوسف آذربایجان، yenilik و غیره. نظریات وی را در ایران گلوبال تعقیب کنید.

ناشناس گفت...

با سلام,چرا انقدر دیر به دیر مقاله می‌نویسید؟