اکبرگنجی، نمونه یک روشنفکر متعهد

در بحبوحه تلاش ایرانیان برای ملی کردن نفت و پیش ازکودتای 28مرداد ،جان ارنست بوین، وزیر خارجه وقت انگلستان ، بارها با زشت ترین کلمات ، از مردم ایران یاد کرد:" سگت را گرسنه نگهدار تا دنبالت بیاید"!(خواندنیها.شماره 60 .سال 1329). او درمورد سیاستمداران و روشنفکران ایرانی نیز، بالحن تحقیر آمیز اظهار نظر می کرد. کودتای 28 مرداد بدون تردید موجب آن شد که بوین با "سگ صفتی" عده ای قلیل از سیاستمداران وقت ،درامرپیشبرد اوامر آمریکا وانگلستان برای کودتا علیه دولت ملی دکتر مصدق، به نگاه تحقیر آمیزش به ملت ما ، آنگونه که دوست داشت، جامه تعمیم بپوشاند.
این روزها نیزبا اوج گرفتن تهدیدات خارجی علیه کشورمان، و در بستر توهم حاصل ازبمباران لیبی، در مورد عزم جزم آمریکا وناتو در جاروب کردن حکومت های "ناسازگار"، عوامل رسمی و غیر رسمی بیگانگان در مجامع ایرانی ،در ابراز خوش خدمتی ، بعضا تا آنجا پیش رفته اند که بمب های آمریکا واسرائیل را چون "باران رحمت" دانسته و در آرزوی نزول هرچه زودتر آن بر سر مردم، روزشماری می کنند.
در این میان، اکبر گنجی با مقالات روشنگرانه اخیر خود ، همچون" فروپاشی استقلال و بمباران بشردوستانه " و "نه جمهوری اسلامی، نه پیروی از اسرائیل"، کمک زیادی به انسداد روزنه های بیرون خزیدن این کرم های منتظر باران و فرومایگان سیاسی می نماید. هرچه با خواندن مطالب خودفروختگان ، از احساس خجلت و ننگ ، سر در گریبان فروهشتیم، در مقابل با دیدن کسانی چون گنجی ، امید می گیریم که هستند افرادی هم که در راه مبارزه با استبداد داخلی. وبه بهانه آن ، شرافت و استعداد خود به بیگانه نمی فروشند.
مطالعه مقالات گنجی را به همه مشتاقان ایرانی آزاد و ایرانیان آزاده توصیه می کنم.

۵ نظر:

ناشناس گفت...

آقای صدری عزیز،

اول: آقای بوئین با در افشانی سعی‌ داشتند سر سپردگی خود را به شرکت نفتی‌ انگلیسی -هلندی هر چه بیشترنشن دهند.

دوم:آقای بوئین از سگها استفاده به مقصود می‌کند، سگها موجوداتی اجتماعی و به گرو هه خود وابسته و وفادرند . آقای بوئین حتا به ارباب هم وفادار نیست، این "جانوران سیاسی" ایرانی یا خارجی‌ قدیم یا حال حاضر فقط منافع شخصی را می‌شناسند.

سوم:دادن عنوان سگ صفتی به این جانوران اهانتی است به سگها.

چهارم:عنوان نوشته شما سوال بر انگیز و نوشته آقای گنجی در مسائل مختلف و دید ابراز شده در بهترین حالت ساده لوحانه است.

موفق باشید

Khosro Sadri گفت...

با تشکر از دوست عزیزی که کامنت گذاشتند.
من حتی در این تحلیل های آقای گنجی هم، از بسیاری جهات ، درست برعکس او می اندیشم. ولی موضع قاطع و بی اماو اگرش در رابطه با خطر آمریکا واسرائیل، در این آشفته بازاری که شاهدش هستیم،قابل قدردانی است.

sadegh گفت...

جناب خسرو عزیز . من تقریبا تمام نوشتهای شما را می‌خوانم و به شخص شما ارادت دارم و از دیدن عکس شما با آن چهره خندان و نجیب شادمان میشوم ، لکن این آخر سری با توصیه به خواندن نوشته گنجی ناامیدم کردی . در مورد گنجی همین بس که گفت من مسلمانم و به مسلمان بودن خود افتخار می‌کنم . نوشت‌های این شخص ارزش خواندن ندارد . ارادتمند ، مخلص صادق .

sadegh گفت...

خسرو عزیز ، ببخشید یادم رفت بپرسم ، چگونه یک مسلمان میتواند روشنفکر و آن هم متعهد باشد . مخلص ، صادق

Khosro Sadri گفت...

با تشکر از صادق. شما هم آنگونه که پیداست غیر مذهبی نیستید.به نظر من این تقسیم بندی خشک شما، بیشترازجانب مذهبی ها، وتازه نه همه آن ها، صورت می گیرد.