نفس های «دلار» به شماره افتاده است!

خبرگزاری"ایتارتاس" روسیه، امروز ، 8 اوت 2011 ،مقاله ای منتشر کرده است که ترجمه آن را می خوانید:
"جهان ، به تدریج ، دست رد به سینه "دلار" می زند! این پیش بینی "گوان زیان ژون"، رئیس موسسه عالی رتبه گذاری چین(Dagong Global Credit Rating) است . او این روند را "بازگشت ناپذیر" می داند.
در هفته گذشته ، "داگون" اولین موسسه ای بود که پس از توافق دقایق آخر کاخ سفید و جمهوری خواهان کنگره، پیرامون بالابردن سقف بدهی آمریکا، رتبه اعتباری این کشور را از "A+" به "A" تنزل داد.
"زیان ژون" در تفسیر کانال اخبار بازرگانی CNBCمی گوید:" در حال حاضر مهمترین کار برای آمریکا درس گرفتن از بحرانی است که سقف بدهی هایش پدید آورده است..."آمریکایی ها باید درک کنند که کاهش مداوم امکان پرداخت بدهی هایشان ، به صورت اجتناب ناپذیری به انفجار بحران تعهدات دولتی می انجامد."
بیانات رئیس موسسه ، در تفسیر خبرگزاری چین،"شین هوا" نیز در روز شنبه بازتاب یافت. این خبرگزاری ،آمریکا را به انجام بحث های سیاسی بدون دورنما ، در مورد کاهش بودجه و بالارفتن سطح بدهی ، متهم کرد.
"شین هوا" ضمن تفسیر تنزل رتبه آمریکا توسط موسسه "Standard & Poor's" می نویسد:" جهان به ارز جدید با ثبات نیاز دارد... چین ، بزرگترین بستانکار جهان، کاملا حق دارد که از آمریکا انتظار اتخاذ تصمیمات اساسی جهت حل مساله بدهی ها و تامین امنیت داد و ستد های دلاری خود را داشته باشد".
طبق نظر کارشناسان، افزودن حجم دلار ، که به بی ارزش شدن آن منجر می شود، بدون تردید به منافع چین لطمه می زند و موجب افزایش فشار تورم به این کشور و دشواری در روند تنظیم بحران بدهی های اروپا خواهد شد.
میزان تعهدات آمریکا در مقابل چین به یک تریلیون دلارافزایش می یابد و در مقابل ژاپن نیز به این نمودار نزدیک می شود.
اوراق قرضه روسیه در خزانه داری آمریکا، طبق برآورد ماه مارس، بالغ بر 127.8 میلیارد دلار است و روسیه مکان هشتم دارندگان این اوراق را به خود اختصاص می دهد". پایان ترجمه.
روزی که بوش به خاورمیانه لشکر کشید، بسیاری از "نخبگان" ایرانی اقتصاد ، ناگهان از خواب برخاستند و در رابطه با "معجزات دست نامرئی بازار" و هرزگی "دولت" ، فتاوی رنگارنگی صادر فرمودند . اکثر این" استادان "ولی سیاست را بیشتر از اقتصاد می فهمند ودوست دارند و آن روزازکمپین نئوکان ها، بوی کباب به مشام می رسید. دکتر حسن منصور و دکتر فرهنگ هلاکویی را به یاد می آورم که صحبت از "چین و اقتصاد" که می کردند، دندان بهم می فشردند ، اولی چون روز روشن می دانست که "دمکراسی" و "رشد" دوروی یک سکه اند و اقتصاد چینی و دولتی را "مهدورالدم" اعلام می کرد و دومی که" همه فن حریف" و در علم اقتصاد نیز صاحب مقامات ومدارک است، دو سال پیش ، چین را مسئول بحران مالی جهان معرفی نمود.
آیا این واقعیت که مباحث تخصصی هم، در جامعه "روشنفکری" ما سر از "سیاست بازی" در می آورد، خود نشانه عمق مشکل این جامعه نیست؟

گفتم:نظرت راجع به "مائو" چیه؟
گفت: مگه کسی راجع به "بنیامین فرانکلین"نظرخواهی کرده بود؟! (چین خواهان تعویض دلار با ارزی دیگربه عنوان ارز ذخیره جهانی شد! بی بی سی.6اوت2011)

هیچ نظری موجود نیست: