روزی که تختی را خودکشی کرد!

امروز 17 دی ماه ، 43 سال از مرگ غلامرضا تختی ، پهلوان و قهرمان ملی می گذرد. تصویر پیکر بیجانش را روی روزنامه های عصر بخوبی به یاد می آورم و پچ پچ مردم، دور بساط روزنامه فروش محل، دربیان ناباوریشان به اقدام او به "خودکشی". از عجایب آن که بدون هیچ ارگان و ارتباطی ، همه مردم به این نتیجه واحد رسیده بودند که تختی را دربار کشته است. این واقعیت ، بخوبی حد انزجار عمومی از رژیم را نمایش می داد. هرچند حقیقت مرگ او،چیزی جز آن چه رسمااعلام کردند، نبود.
به خاطر دارم که نشریه هفتگی " سپید و سیاه" ( یا هفته نامه ای دیگر) ، در اولین شماره اش پس از مرگ تختی، روی جلدش عکسی از همسر گریان او با این تیتر چاپ کرده بود: " تختی را خودکشی کرد"!


از این "را"،هم مردم خوششان آمد و هم ساواک اگر گیر می داد احتمالا می گفتند که منظوراشاره به اختلافات خانوادگی تختی بوده است.
مصادف شدن چنین روزی با خودکشی شاهزاده علیرضا پهلوی در14 دی ، چند سال پس از خودکشی لیلا ، خواهرش ،درسی خرداد 1380 ، مرا به این فکر انداخت که اگرآن سردبیر "سپید و سیاه"، را، پس از آن شیطنت ، "خودکشی" نکرده باشند و ایشان هنوز هم با قلم و دوات سر و کار داشته باشد،امروز حتما به فکر اضافه کردن یک "را"ی قابل اغماض و انکار دیگر، اینبار برای علیرضا می افتاد. حتی اگر قبلا برای لیلا چنین نکرده باشد. احتیاطن، توصیه ای هم به شاهزاده فرحناز می کرد که بیمه عمر خود را تا می تواند سنگین کند و با تمام اعضای خانواده در یک اتومبیل مسافرت ننماید
.
تنها عموی تنی علیرضا نیز ، علیرضا نام داشت که می گویند،اورا هم در سانحه هوایی کشته شد. ویکی پدیا: "علیرضا پهلوی در ۶ آبان ۱۳۳۳ درست در زمانی که شایعه ولیعهدی او (به دلیل بچه دار نشدن شاه و ثریا اسفندیاری ) بر سر زبان‌ها بود، در یک سانحهٔ هوائی کشته شد".
مرگ ثریا اسفندیاری ، همسر دوم شاه ،درچهارم آبان 1380 نیز بدون "توهمات توطئه آمیز" نبود. تنها وارث او، برادرش بیژن ، چند روزی پس از مرگ ثریا، در اثر سکته قلبی می میرد و همه ثروت هنگفت آن مرحومه، نصیب دولت آلمان می شود.
شرح حال پادشاهان فقط کشور خودمان راهم که بخوانید ، پر است از کشتارنزدیکان برای تصاحب تاج و تخت و ارث و میراث.

هیچ نظری موجود نیست: