روسیه بر سر دوراهی

روسای جمهور آمریکا و روسیه، 24 ژوئن در کاخ سفید ملاقات کردند. انتظار روسیه، طبق گفته کارشناسان سیاسی، این بود که این بار آمریکایی ها با پیوستن آن ها به سازمان تجارت جهانی موافقت کند. ولی مدودف دست خالی بازگشت.
"پرزیدنت اوباما گفت او به بحث درباره ورود روسیه به سازمان تجارت جهانی شتاب خواهد داد زیرا ۹۰ تا ۹۵ درصد مسائل مربوط به عضویت روسیه در این سازمان حل شده است. آقای اوباما گفت هرچند مسائل باقیمانده دشوار است، اما او امیدوار است آنها بتوانند حل شوند.
مدودف گفت امیدوار است کار عضویت روسیه در سازمان تجارت جهانی تا پایان سپتامبر تمام شود." (تارنمای فارسی صدای آمریکا. 25 ژوئن)
لااقل ، دوبار دیگر در دیدارهای پوتین و بوش ، آمریکایی ها واکنش مشابهی در این باره از خود نشان داده بودند.
بدون تردید ، اگر نه مهمترین، یکی از مهمترین شروط آمریکا ، این است که روسیه دست آمریکا را برای کشیدن گوش ج.ا باز گذارد و روس ها هم گویا تا پایان سپتامبر مهلت خواسته اند تا به پیشنهادات نامعلوم آمریکا پاسخ دهند.
با خبرهایی که اخیرا در مورد بازنگری ها در سیاست خارجی روسیه و تمایل بیشتر به غرب ، در چارچوب ظاهرا دیدگاه های متفاوت مدودف و پوتین، منتشر می شود، به نظر می رسد که تحولات روابط روسیه وغرب، تا پایان سپتامبر، به سمتی پیش نرود که ج.ا را راضی سازد. به عنوان مثال، " اشپیگل" ، چاپ آلمان ، در شماره دیروز خود، 8 سپتامبر، در مقاله ای تحت عنوان : " کرملین در فکر عضویت در ناتو"از ارسال سیگنال های جدید از جانب روسیه در جهت نزدیکی به غرب خبر می دهد.
در ج.ا ولی هم زمان شاهد دو نوع رویکرد جدید هستیم: اولی اعلام آمادگی برای مذاکره با آمریکا و دومی شتاب دادن به روند غنی سازی اورانیوم و حتی رویارویی با آژانس اتمی است.

هیچ نظری موجود نیست: