آیا ج. ا ، به توا نا یی ساخت "بمب هسته ای" دست یا فته است؟

اگر مدل "کره شمالی" را مبنا قراردهیم ، این احتمال وجود دارد که ج.ا ، هم اینک به توانایی ساخت یکی دو بمب اتمی ، دست یافته باشد . نحوه تعامل کشورهای غربی و در راس آن آمریکا با کره شمالی بدین گونه بود که پیش از انجام آزمایش بمب در آن کشور ، آن ها را به صرفنظر کردن از چنین اقدامی وادارند یا تشویق کنند. ظاهرن پس از به بن بست رسیدن چانه زنی ها، کره ای ها تصمیم به علنی کردن توانایی خود گرفتند. بحث این که اصولا اعلام رسمی اتمی بودن ، پوئن های بیشتری دارد یا معامله بر سر انصراف از آن ، همچون مورد کره شمالی، در ج.ا هم می بایست بحث مطرحی باشد. شاید درگیر شدن دو جناح حاکمیت نیز ، از پاسخ های متفاوت آن ها به این پرسش اساسی و حیاتی ناشی میشود. آنچه مسلم است، برای ج.ا ، داشتن روابط حسنه با غرب ، مهم تر ازاین روابط برای کره شمالی است و اگر ج.ا در وضعیتی شبیه به کره شمالی ، پیش از آزمایش هسته ای باشد، منافع عینی سازش کردنش ،جهت گرفتن امتیاز،در مقابل چشم پوشی از "قدرت هسته ای محسوب شدن"، بسیار بیشتر ازکره ای ها خواهد بود. ولی جناح "تمامیت خواه"، و "اصلاح طلب"، این منافع را یکسان تعریف نمی کنند: اولی معتقد به امکان ادامه حیات در جبهه جهانی مخالفان رسمی ( ونزوئلا، کوبا و..) و غیر رسمی ( چین ، روسیه ) آمریکا ، می باشد و سازش را، در میان مدت، زمینه ساز از دست دادن قدرت سیاسی و نهایتا سرنگونی ارزیابی می کند. ولی " اصلاح طلبان" ، داشتن روابط عادی با غرب را ضامن پیشرفت اقتصادی و... دانسته و خطر اصلی را برای حاکمیت ،ناتوانی در پاسخ گویی به نیاز های روزمره مردم می دانند.

شواهدی وجود دارد که ظاهرا ، وضعیت ج.ا را با کره شمالی قبل از آزمایش بمب ، قابل مقایسه نشان می دهد. به عنوان نمونه :
دمیتری مدودف ، ماه گذشته ، در مصاحبه با АВС News ، گفته بود که حمله اسرائیل به ایران می تواند موجب بروز جنگ هسته ای شود.
جان بولتون، سفیر پیشین آمریکا ، به تازگی در"وال استریت ژورنال " می نویسد: "
برای یک ایران هسته‌ای آماده شوید "
واشنگتن تایمز نیز 8 ژانویه در مقاله ای با عنوان : "
مشکلات آمریکا به نقطه اوج نزدیک می شود"، از جمله می نویسد:
"رژيم تشجيع شده مذهبی ، مطمئن است که امسال به سلاح هسته ای دست خواهد يافت و نظم استراتژيک خاورميانه را دگرگون خواهد کرد."
احمدی نژاد ، در
مصاحبه مطبوعاتی دیروز خود در نیویورک ، با اعتماد به نفس یک دارنده بمب هسته ای صحبت کرد. او از جمله گفت:
" اگر اسرائیل جنگی تازه را در خاور نزدیک شروع کند، این بمعنای پایان دولت یهودی خواهد بود .
.. آغاز جنگ جدید (توسط اسرائیل) منجر به پایان آن (اسرائیل) می شود. شانس پیروزی اسرائیل برابر با صفر است، هم در لبنان، هم در سوریه و حتی در غزه. این آخرین جنگ و پایان (اسرائیل) خواهد بود.
.. در صورت حمله اسرائیل، ایران بطور کامل از کشورهای مورد حمله دفاع خواهد کرد. "
باید توجه داشت که یکی دو بمب هسته ای در دست ج.ا ، یا توانایی تهیه آن در مدتی کوتاه، زمانی از مزایای استراتژیک برخوردار است که شانس اصابت به هدف ( اسرائیل) را داشته باشد و این امر با محاسبه دقت عمل و ضریب اشتباه موشک های "پاتریوت " اسرائیل ، برای نابودی موشک شلیک شده توسط ج. ا سنجیده می شود. از این رو میزان مجهز بودن حزب الله و حماس به موشک های کوچک و بزرگ ، در این معادله نقش دارد زیرا شلیک انبوه موشک های متعارف از طرف این دو گروه ، شانس گریز موشک اصلی هم زمان شلیک شده از ایران ، از رادارهای "پاتریوت " ،را بالا می برد.
خ .صدری
5مه 2010

۳ نظر:

ناشناس گفت...

هیچ کشوری بدون سرمایه گذاری سیاسی و اقتصادی
در خارج از مرزهای خود نمیتواند وزنه ای در منطقه
خود و جهان باشدـ این نظر شخص بنده است.
یک مقایسه کلی به دولار در سرمایه گذاری امریکا و ملاها
در منطقه و نتیجه این سرمایه گذاری نشان میدهد که
این ملاهای حرامزاده میدانند که دارند چکار میکنند.
حیف که این توانایی را درجهت منافع ملی و مردم خود بکار نمیبرند.
اینکه آیا بمب اتمی دارند یا نه بنظر من شعور و درک سیاسی
دارند و جان انسان هم برایشان ارزشی ندارد و این به مراتب
مخربتر از بمب اتمی است ولی بخاطر قیافه غلط انداز و ریش وپشم
آنها و نفرت خیلی از هموطنان از آنها . . . این قسمت کمتر دیده میشود

ناشناس گفت...

بادرود// ببینید عرض شود خدمتتان این اخوندهای کهنه پرست اصلا و ابدا دارای هوش شرشاری که به انان نسبت داده میشه نیستن بلکه از یک سری انسانهای تحصیلکرده ی مسخ شده و یادست پرورده و مزدور خودشان که در این هیئت ها و حسینیه ها پا منبریشان بوده اند سود میبرن مانند شهریاری و تهرانی و امثالهم اگر نه انسانهایی صلح طلب و ازادی خواه همچون دکتر امید کوکبی که فوق دکترای فیزیک هسته ای هست با وجود تهدید به مرگ و حبس 15 ساله ای که اکنون درحال تحمل ان است را میتوانست بایک پیشنهاد چرب و نرم معاوضه کند اما دکتر کوکبی درسته که در اسارت جهل و کهنه پرستی است و ازاد نیست اما ازاده وازادی خواه میباشد // خواستم فقط این انتقاد رو بگیرم که اخوند و ملا و این صاحبان افکار پوسیده و تاریخ مصرف گذشته باهوش نیستن علرغم اینکه گفته شده بلکه مغزی سرشار از جهل ونادانی و تعفن مستولی بر خودشان و جامعه ی تحت نفوذشان میباشد

پوریا گفت...

باز هم توهم توطئه. ج.ا بمب اتم ندارد. دلیلی نداره که مخفی کنه داشتن بمب رو.