فرود پهپاد در "زاگرب" و نگاهی به یک حادثه تاریخی!

هنگامی که شوروی در دهه 80، یه دنبال برتری نظامی غرب، گام به گام به سمت فروپاشی می رفت، حادثه ای رخ می دهد که به شکلی طعنه آمیز، اقتدار ابرقدرتی آن را به سخره گرفته، عدم اعتماد مردم و هم پیمانانش را افزایش داده وبه تسریع فروپاشی کمک می کند: 
در28 مای 1987یک هواپیمای تفریحی به خلبانی یک جوان آلمانی به نام Mathias Ruts وارد مرزهای هوایی به شدت کنترل شده شوروی می شود و پس از طی مسافتی طولانی درنزدیکی کاخ کرملین به زمین نشسته و خلبان تا رسیدن مامورین انتظامی بین مردم اعلامیه صلح و دوستی پخش می کند. 
مخاطب این حادثه همچنین رهبری شوروی بود که هنوز در مقابل برخی از خواسته های غرب مقاومت می کرد: "ما می توانستیم بجای اعلامیه ، بمب برای نابودی کرملین با خود بیاوریم"! 
خلبان اندکی پس ازدستگیری به درخواست هلموت کهل از گارباچف آزاد می شود. او اینک در استرالیا زندگی می کند و تا کنون حاضر نشده است راجع به این موضوع با خبرنگاران گفتگو کند. 
"وزگلاد"(نشریه روسی)-11 مارس2022: "... امروز صبح پلیس کرواسی از فرود پرنده ناشناس در پایتخت این کشور خبر داد... دوچتر نجات نیز درآن نزدیکی یافت شده است". 
 دیرتر در گزارشات مشخص گردید که این پرنده، یک پهپاد توپولوف قدیمی ساخت شوروی، به طول 7متر و وزن 6 تن، متعلق به ارتش اوکرایین بوده که پس از عبور از آسمان دو کشور دیگر ناتو یعنی رومانی و مجارستان و بعد از اتمام سوخت در "زاگرب" پایتخت کرواسی فرود آمده است. 
"میلانوویچ"، رئیس جمهور کرواسی با خشم می پرسد:" چگونه ممکن است که یک هواپیمای قدیمی ، بیش از یک ساعت در آسمان کشورهای ناتو رهگیری نشود"! 
عواقب و پیام این رویداد نیز مشخص است: 
حتی اگر فرض کنیم که روسیه هم دربرنامه ریزی چنین حادثه ای دخالت نداشته است، در هر حال ناتوانی نظامی ناتو در کنترل حریم هوایی کشورهای عضو ، آن هم در چنین شرایط بحرانی، یک شکست نظامی و حیثیتی به حساب این پیمان واریز و جنبش ضد ناتو در اروپا را تقویت می کند.
                                                                                     

۱ نظر:

ناشناس گفت...

تلاش ناتو در جهت به خطر انداختن امنیت بین المللی ست همان اهدافی را دنبال می کند که در دولت های رفاه پیش بینی شده بود .باید بابرنامه های تحمیلی بانک جهانی احزاب کمونیست تلاش فوق العاده ایی را در برنامه هایشان بگنجانند .