در باره مرگ

 

"مجله روانشناسی امروز" که هر دوماه یک بار در آمریکا منتشر می شود، در مقاله ای با عنوان: 
"چرا از مرگ می ترسیم و چگونه با این ترس مقابله کنیم"!
به کالبدشکافی "مرگ" پرداخته است. 
رئوس و خلاصه مطلب: 
عواملی که طبق مطالعات بر میزان ترس ما از مرگ تاثیر می گذارند:
1-برخلاف تصور رایج، افراد مسن کمتر از مرگ می ترسند. احتمالا برخورد و تماس زیاد مسن ترها با مرگ افراد  و تجارب زندگی در این امر موثر است. 
2- نیمه مذهبی ها بیش از لامذهب ها و مذهبی های شدید از مرگ می ترسند. نیمه مذهبی شاید اصلابخاطر وجود همین ترس از مرگ است که گوشه چشمی هم به مذهب دارد.
3- خطرکردن، ترس از مرگ را کاهش می دهد. ولی افراط در آن نتیجه عکس دارد. برای نمونه: چتربازانی با بیش از 700 بار تجربه پرش ، مانند مبتدی ها، بیش از چتربازان با میانگین 90 بار پرش، از مرگ می ترسند.
4- این مورد بدیهی تر از موارد قبلی است:افرادی که از نعمت سلامت بیشتری برخوردارند، کمتراز مرگ می ترسند.
5- افراد با ویژگی های دلبستگی مثبت و ایمن کمتر از متضادهای خود از مرگ هراس دارند. 
چگونه میتوان کمتر از مرگ ترسید: 
1-در ایام پیری همچنان مولد و فعال بودن و به نسل جوان یاری رساندن، از احساس اندوه و افسردگی و در نتیجه ترس از مرگ می کاهد.
2- تلاش برای گریختن از موضوعاتی مانند مرگ و بیماری ، آن ها را در ذهن ما ترسناک تر می کند. برای همین است که پزشکان و پرستاران و دیگر افرادی که با مرگ و میر سر وکار دارند، کمتر از مرگ می ترسند.
3-افراد دارای "تجربه نزدیک به مرگ"(NDE) که در اثر ایست موقت قلبی و بازگشت مجدد به زندگی بوجود می آید، کمتراز مرگ می ترسند.
شرکت افراد سالم در تجربه "خروج از بدن" در محیط مجازی(HMD)، می تواند موجب غلبه بر ترس از مرگ شود. 
(مطابق تحقیقات افراد دارای بیماری لاعلاج، پس از آگاهی از وضعیت خود، پنج مرحله روحی-روانی را طی می کنند:-انکار؛-خشم ؛-چانه زنی؛-افسردگی ؛-پذیرش. در مرحله آخردیگر تسلیم مرگ شدن دشوار نیست) 
4-مهمتراز همه آن است که زندگی را برای خود پرمعنا کنیم.
مارک تواین می گوید:"ترس از مرگ نتیجه ترس از زندگی است. کسی که زندگی کامل دارد، برای مردن هم آماده است!"(پایان ترجمه) 
مطالب طرح شده در این نوشته هرچند مفید ولی بحث انگیزاست. به عنوان نمونه اگر به آخرین دقایق زندگی مجرمین محکوم به اعدام آمریکا  نگاه کنید، می بینید که برخی از آن ها کاملا بدون ترس به استقبال مرگ میروند و حتی لحظاتی پیش از مرگ سفارش صبحانه مفصل هم می دهند. درصورتی که کسانی از همکاران آن ها از وحشت اعدام در سلول خودکشی می کنند.

هیچ نظری موجود نیست: