آمریکای امروز در آینه دو روزنامه معتبر این کشور!

دوران برتری آمریکا به پایان رسیده است! 

امپراتوری آمریکا در حال عقب نشینی! 

 واشنگتن پست: 
"چالش اصلی ما در حال حاضر تطبیق سیاست آمریکا با شرایط سریعا درحال تغییر است. در دو دهه پس از حملات 11 سپتامبر ، سیاست خارجی به دنبال فرار یا دور زدن این موضوع بود. شکست جنگ 20 ساله آمریکا در افغانستان نشان می دهد که دیگر نمی توان این کار را ادامه داد. 
تا سال 2000 ، ایالات متحده 32.6 درصد از ثروت جهان را در اختیار داشت. پس از دو دهه سهم آمریکا از ثروت جهان به زیر 30 درصد رسید. به موازات این ، در خود آمریکا شکاف بین فقیر و ثروتمند به سرعت افزایش یافت و ناآرامی های داخلی جدی ایجادشد. 
"آزاد ، دموکراتیک و مرفه": این مضامین دیگر امروز، برای آمریکا ها در مورد کشورشان صدق نمی کند... 
به عنوان یک واقع بین ، "جورج کنان" در اعتراف به این امر تردید نکرده، از تصمیم بایدن برای خروج از افغانستان حمایت می کند.اما به عنوان یک استراتژیست ، از این هم فراتر می رود و می داند که تهدیدهای کلیدی برای امنیت و رفاه آمریکا دیگر نه "در خارج": در آسیای مرکزی یا دیگر مناطق، بلکه همین جا در داخل است. این تهدیدها شامل بیماری ، وضعیت آب و هوا ، تخریب محیط زیست ، مرزهای نامطمئن ، نقض حریم خصوصی و بدتراز همه ، عدم انسجام درونی است .مداخله نظامی در خارج از کشور دیگر نمی تواند پاسخ مناسبی به این تهدیدها باشد. 
جنگ افغانستان با تحقیر به پایان رسید...
دوران برتری آمریکا سپری شده است. 
مهمترین وظیفه در آینده نزدیک توسعه روابطی است که مفهوم آزادی آمریکایی را احیا کند. و این چالش با تضمین امنیت و رفاه همه آمریکایی ها در هر کجا که هستند آغاز می شود"

نیویورک تایمز: 
"قدرت روزافزون چین ، همراه باتلاق عراق و شکست در افغانستان ، امپراتوری جهانی آمریکا را به طور قابل توجهی تضعیف کرده است... 
شاید کشور ما واقعاً بدون امپراتوری وضعیت بهتری داشت.
اما امکان بسیار اندکی برای بازگشت ازیک امپراتوری به یک دولت ساده وجود دارد. 
احتمالات زیادی ولی وجود دارد که در جهت " کشوری عادی" شدن، به شدت شکست بخوری".

هیچ نظری موجود نیست: