اروپا: مایوس از نتیجه انتخابات آمریکا!



هرکس در انتخابات آمریکا پیروز شود ، اروپا بازنده است! 
اروپایی ها واقعا برای رئیس جمهورشدن جو بایدن دعا می کردند. او می تواند برنده شود ، اما به پیروزی بزرگی دست نخواهد یافت. 
اگر دونالد ترامپ ، با اختلاف زیاد پیروز می شد ، اروپا حداقل ایده روشنی از گزینه های خود داشت و می توانست آن ها را بکار بندد. 
اما آمریكا با آمدن بایدن هم یک پارچه نخواهد شد.این برای خود آمریکا بد است و در اروپا نیز همه امیدها برای دستیابی به راهی روشن دربرقراری رابطه با آمریکا را کور می کند. 
بایدن اگر پیروز شود فاقد اختیارات کافی خواهد بود زیرا کنگره نیز تقسیم خواهد شد: دموکرات ها مجلس نمایندگان را دارند ، جمهوری خواهان سنا را. اصطلاح فنی این وضعیت "بن بست" نام دارد. 
بایدن در همان بن بست ترامپ طی دو سال گذشته قرار خواهد گرفت. چنین وضعی بیشتر دوره ریاست جمهوری باراک اوباما را هم تاریک کرده بود. بدون اکثریت در هر دو مجلس کنگره ، هیچ رئیس جمهوری نمی تواند دستور کار قانونگذاری خود را دنبال کند و تنها به دستورات اجرایی بسنده خواهد کرد که جانشین وی اگر بخواهد می تواند آن ها را به راحتی لغو کند. 
در این رابطه کافیست توافق هسته ای سال 2015 با ایران را به یاد بیاورید. اوباما بدون اکثریت دموکرات ها در مجلس سنا بر سر این دوراهی قرار داشت: اصلاً معامله ای انجام ندهد ویا به توافقنامه ای بدون وضعیت معاهده اکتفا کند. وی مورد دوم را انتخاب کرد و دیدید که چگونه ترامپ نتیجه همکاری بیش از ده سال ایران و آمریکا را نابود کرد. 
به همین دلیل رهبران اروپا امیدوار بودند که بایدن با یک پیروزی چشمگیر بر کنگره هم غلبه کند"...

هیچ نظری موجود نیست: