رئوس سیاست خارجی بایدن، از جمله در مورد ایران

 

" چگونه بایدن می تواند امنیت ملی آمریکا را بازسازی کند! 
...از آنجا که بایدن از ارائه جزئیات سیاست خارجی و دفاعی خود در طول رقابت انتخاباتی خودداری کرد ، ناظران تنها می توانند حدس بزنند که وی در مورد تعدادی از مسائل پیچیده سیاست خارجی ، به چه اقداماتی دست خواهد زد. 
توجهات عمدتا بر مسائل زیر متمرکز است:
 
- تمرکز مجدد بر اتحادها و متحدان در اروپا و منطقه هند واقیانوس آرام 
- تأکید مجدد بر دیپلماسی ، اهمیت مجامع بین دولتی و توافق نامه ها 
- چین همچنان مشکل اصلی در سیاست امنیت ملی آمریکا و مرکز توجه اختصاص  هزینه های دفاعی خواهد بود. 
- میزان بودجه دفاعی احتمالاً ثابت مانده و یا اندکی کاهش می یابد. 
- احتمال انتقال بودجه از نیروی زمینی به نیروی دریایی و هوایی. وجود دارد. 
- موضوعاتی چون نوسازی زرادخانه هسته ای و حضور در خاورمیانه مورد بررسی دوباره قرار خواهد گرفت. 

حضور پررنگ در نهادهای بین المللی مانند سازمان ملل و سازمان بهداشت جهانی و همچنین ورود مجدد به توافق نامه هایی مانند موافقت نامه آب و هوای پاریس بررسی می شود. 
بایدن همچنین ممکن است تلاش کند تا آمریکا را به توافق هسته ای با ایران بازگرداند. با این حال ، با توجه به اتفاقات ناگواری که در سال های 2019-2020 پس از خروج آمریکا ازاین توافق به وقوع پیوسته ، هنوز مشخص نیست که آیا امکان بازسازی وضعیت قبلی وجود دارد و یا بایدن در این مورد می بایست تصمیمات جدیدی بگیرد.
چین همچنان در مرکز توجه استراتژی امنیت ملی ایالات متحده باقی خواهد ماند: دموکرات ها به طورکلی با محافظه کاران موافقند که سیاست های 50 سال اخیر آمریکا برای تشویق رشد صلح آمیز چین دیگر جواب نمی دهد. این دلایل شامل پتانسیل نظامی به سرعت در حال رشد پکن، ادعاهای سرزمینی تهاجمی آن. سرقت مالکیت معنوی و محدود کردن دسترسی به بازار داخلی چین ، رشد خودکامگی و بدتر شدن اوضاع حقوق بشر در زمان "شی جین پینگ" است . با این حال دمکرات ها معتقدند که نه تنها برای رقابت با چین ، بلکه برای مقابله با گرم شدن کره زمین ، بحران های بهداشت جهانی و سایر مشکلات نیاز به همکاری با این کشور دارند.گرچه هنوز استراتژی بایدن در قبال چین کاملاً مشخص نیست ، اما به احتمال زیاد او در مقایسه با ترامپ که کرونا را "ویروس چینی" نامید ، تیک تاک را ممنوع کرد و...موضع تهاجمی کمتری اتخاذ خواهد کرد. 
بدون شک بایدن در انتقاد از نقض حقوق بشر توسط روسیه ، همچون ترور منتقدان خارج از کشور ، سخت تر از ترامپ عمل خواهد کرد . با این حال ، بعید است با توجه به تمرکز خود بر چین ، درگیری های موجود با مسکو را عمدا تشدید کند. 
 مشارکت یا امتناع از درگیر شدن در امور خاورمیانه؟ 
دولت ترامپ بخاطر معاملات سودآور نظامی و خصومت متحدانش با ایران ، روابط صمیمانه ای را با کشورهای حاشیه خلیج فارس و اسرائیل حفظ کرد. با این حال ، این روابط به دلیل نقض مکررحقوق بشر ، از جمله قتل وحشیانه جمال خاشوقچی و بمباران یمن توسط سعودی ها و امارات با حمایت آمریکا ،می بایست مورد بررسی قرارگیرد. 
دولت بایدن باید انتخاب کند که آیا به مشارکت طولانی مدت خود در خاورمیانه ، تحت هرشرایطی ادامه خواهد داد یا اینکه از مشارکت در امور این منطقه که از اهمیت درجه دو برای آمریکا برخورداراست به نفع تمرکز بر چین خواهد کاست.
روابط آمریکا و اسرائیل با دقت بررسی خواهد شد .در حالی که برخی از دموکرات های مترقی، اسرائیل را مورد انتقاد قرار می دهند ، این کشور از حمایت شدید میانه روها برخوردار است. با این وجود روابط بایدن با نتانیاهو تا حدی سرد خواهد بود زیرا حزب او صریحاً از حزب جمهوری خواه حمایت کرده است.رهبر اسرائیل احتمالا منبعد همان آزادی عمل را كه در دولت ترامپ از آن برخوردار بود ، نخواهد داشت. 
در مورد افغانستان ، این ابهام باقی است که آیا بایدن به دنبال قرارداد صلحی عملی با طالبان که به جنگ علنی با دولت افغانستان ادامه می دهد، خواهد بود و یا اینکه بی توجه به آشفتگی های بعدی فرصت را برای عقب نشینی نیروهای آمریکا از این طولانی ترین درگیری در تاریخ کشورغنیمت خواهد شمرد".

هیچ نظری موجود نیست: