مصاحبه رئیس جمهورآذربایجان با "بی بی سی"

 

 "کشور شما دارد " آسانژ" را می کشد. شما صلاحیت اخلاقی حرف زدن در مورد آزادی بیان را ندارید"!
 در پی ناخرسندی غرب از نتیجه درگیری بر سر "قره باغ" ، چند روز قبل خبرنگار "بی بی سی" انگلیسی، مصاحبه طولانی مدتی با الهام علی یف انجام می دهد که طی آن او را با لحنی تند به عدم پایبندی به آزادی بیان و رسانه متهم می کند. این روش خبرنگار پس از آن که چند بار با اعتراض علی یف روبروشد، سرانجام منجر به واکنشی عبرت آموز از جانب رئیس جمهور آذربایجان گردید که دربخشی از فیلم مصاحبه او می بینید. این که تکذیب ادعاهای خبرنگار از طرف علی یف درست است یا غلط ، البته موضوع این بحث نیست. این قسمت از مصاحبه که ترجمه اش را در زیر می خواندید در بازپخش های اینترنتی از طرف "بی بی سی" حذف شده است. از این روطرفداران علی یف اقدام به پخش وسیع آن کرده اند. 
ترجمه:- علی یف:" شما که مدام در مورد آزادی بیان حرف می زنید لطفا خودتان به این پرسش پاسخ دهید که در مورد آنچه که بر سر "جولیان آسانژ" در انگلستان می آید چه توضیحی دارید؟آیا این بازتاب وجود آزادی رسانه ای در کشور شماست؟ چند سال او در سفارت اکوادور زندانی بود؟ وبه چه علت؟ الان او کجاست؟ همه این ها تنها بخاطر فعالیت روزنامه نگاری بر سر او می آید. شما انسانی را گروگان گرفته و دارید اورا از نظر روحی و جسمی به قتل می رسانید. این شما هستید که چنین کاری می کنید و نه ما.او الان در زندان شماست. شما وقتی که مرتکب چنین اعمالی می شوید ،صلاحیت اخلاقی آن را ندارید که در باره آزادی رسانه ها صحبت کنید". 
-خبرنگار:"برگردیم سر موضوع درگیری". 
-علی یف:"بله بهتر است به درگیری برگردیم .زیرا این بحثی نیست که شما به آن علاقه ای داشته باشید. شما فقط به "متهم کردن" و "حمله به دیگران" علاقه دارید..." 
خبرنگارالبته در واکنش می گوید که پاسخ به این سوالات به دیگران مربوط است. ولی نمی گوید که دفاع از یک همکار که هیچ گناهی جزآگاه ساختن مردم از جنایت ابرقدرت ندارد، وظیفه او و همه خبرنگاران جهان است. 
این گونه سخن گفتن یک رئیس دولت در مورد "جولیان آسانژ" به نظر می رسد که اقدامی بی سابقه باشد.
طنابی که آمریکا و انگلیس برای گردن "آسانژ" بافته اند، به تدریج به دست و پای خودشان می پیچد و خواهید دید که بزودی صدای اعتراض خبرنگاران غربی نیز بلند خواهد شد. 
ولی خاک بر سر آن جماعت ایرانی که دم از آزادی می زند و در رابطه با ظلمی که به "آسانژ" می رود، خفه خون گرفته است.

هیچ نظری موجود نیست: