جنگ سرد و تفاوت چین با اتحاد شوروی!

واشنگتن پست – 28 ژوئیه 2020 : 
"جنگ سردی با چین وجود ندارد؛اگرهم وجود داشت ما برنده آن نبودیم! 
بسیاری از کارشناسان ، از جمله در کاخ سفید ، از "جنگ سرد" جدید ، این بار میان چین و آمریکا صحبت می کنند. 
برخی ازآن ها حتی چنین جنگی را مطلوب دانسته و آمریکا را برنده طبیعی آن می دانند. 
طرح مساله بدین صورت گمراه کننده است. زیرا چین امروز مانند اتحاد شوروی نیست که نه شریک اصلی تجاری ما بود و نه دارنده اصلی اوراق قرضه ما، و نه اینچنین در زنجیره حیاتی اقتصاد ما و جهان ادغام شده بود. 
این به معنای آن نیست که در برابر رفتار تهاجمی چین واکنش نشان ندهیم. پاسخ ما ولی باید منظم و ژرف بوده و اهداف و توانمان با هم همخوانی داشته باشد. 
ما باید یک استراتژی خردمندانه ،جهت حل اختلافاتمان و نه برای شکست دشمن، بیابیم. این کار به صبر و وقت زیاد نیاز دارد. 
چینی ها اهداف سیاست خارجی خود را مطابق یک استراتژی پر زحمت و بلند مدت دنبال می کنند که از جمله شامل یک برنامه بلند پروازانه با هدف انتقال مرکز اقتصاد جهانی به "اوراسیا" از طریق جاده ابریشم است.
استراتژی چین همچنین دستیابی به محیط فن آوری غربی و تسلط بر همه سیستم های پیشرفته است.
چینی ها خیلی زود فهمیدند که فن آوری پیشرفته عامل اصلی در نبرد سرنوشت ساز و تاریخی است. ما باید با کمک هم پیمانان خود در این زمینه برتری داشته باشیم. 
اقدامات ایذایی مثل تعطیل کردن کنسولگری و مجازات چند مقام و شرکت، از یافتن راه حل های واقعی مشکلات جلوگیری می کنند. 
مهمتر از همه ،ما ومتحدانمان باید با گسترش فضای دیپلماسی و سیاسی به ابتکارات خلاق و موثر برای حل مشکلات میدان دهیم. این کار زمان می برد و به انسجام دوباره هم پیمانان ما و نهادهای چند سویه ای نیاز دارد که قادر باشند به اقدامات استراتژیک بلند مدت چین پاسخ دهند. فقط آمریکا توان ایجاد زمینه برای چنین کاری را دارد. وقتی کشورهای همفکر و دوستان ما تهدید چین برای آینده مشترکمان را تشخیص دهند، آن ها رهبری آمریکا را می پذیرند". 
نویسنده "دن کواتس" ، سناتور و مدیر سابق اطلاعات ملی آمریکا.

هیچ نظری موجود نیست: