پس لرزه های احتمالی سقوط هواپیمای اوکرایینی در ایران

پس لرزه های احتمالی سقوط هواپیمای اوکرایینی در ایران
در سال 1987، یک هواپیمای تفریحی  به خلبانی شخصی به نام Mathias Ruts وارد مرزهای هوایی به شدت کنترل شده شوروی شد و پس از طی مسافتی طولانی درنزدیکی کاخ کرملین به زمین نشست  وخلبانش تا رسیدن مامورین انتظامی بین مردم اعلامیه صلح و دوستی پخش کرد. این حادثه به رهبری شوروی اخطار میداد که : ما قادریم بجای اعلامیه دوستی و پخش آن در کنار کرملین، بمب برایتان بفرستیم. خلبان که تبعه آلمان بود دستگیرو اندکی بعد در پی درخواست کشورش آزاد می شود. او اینک در استرالیا زندگی می کند و تا کنون حاضر نشده است راجع به این موضوع با خبرنگاران گفتگو کند.
نگاهی کوتاه به آنچه آن زمان در شوروی می گذشت:رونالد ریگان در سال 1981 برنامه "طرح دفاع استراتژیک" را مطرح می کند. طرحی که انجامش توان نظامی شوروی را به شدت کاهش می داد. سال 82 لئونید برژنف رهبر شوروی می میرد و جانشینش یوری آندروپوف علائمی مثبت در جهت پذیرش شرایط جدید، یعنی برتری آمریکا از خود نشان می دهد. یک سال بعد آندروپوف میمیرد و جانشینش کنستانتین چرنینکو بار دیگر علم مخالفت با آمریکا بر میدارد.چرنینکو هم می میرد و در سال 85 میخائیل گارباچف به رهبری ح.ک.ا.ش انتخاب می شود و دستهایش را در مقابل آمریکا بالا برده گام به گام تسلیم خواسته های آنان می شود. ولی از آنجایی که  او نیم نگاهی هم به امکان قدرت گرفتن مجدد نظامی کشورش داشت، اصلاحاتش کند تر از آن چیزی پیش میرفت که غربی ها می خواستند.  در این میان حادثه انفجار نیروگاه اتمی چرنوبیل در سال 86 و یک سال بعد ماجرای عجیب آن هواپیمای تفریحی، از جمله اتفاقاتی بودند که به روند فروپاشی شوروی  شتاب بخشید.
به نظر من  سقوط هواپیمای اوکرائینی در ایران، ممکن است به  لحاظ سیاسی تبعاتی مشابه آنچه اتفاقات فوق در شوروی داشت، برای ج.ا.ا داشته باشد. آمریکا مطابق ارزیابی کارشناسان مختلف ، در حال عقب نشینی از منطقه خاورمیانه است. علت این امر هم در درجه اول ملاحظاتی است که در برابرروسیه و چین دارد. ولی آن ها نمیخواهند آن گونه منطقه را ترک کنند که منافع اسرائیل و هم پیمانانشان به خطر بیفتد. از این رو ترامپ همزمان با ابراز تمایل برای بازگرداندن نظامیان آمریکایی به خانه، خواهان مذاکرات جدید در باره توان موشکی ایران شده بود.
آمریکایی ها در 2 ژوئن 2019، یک روزپس از سرنگونی پهبادشان بوسیله ج.ا، سیستم پدافند هوایی ایران را هک کرده بودند. این خبرآن زمان لا اقل در"بی بی سی" و "نیویورک تایمز" منتشر شد. ج.ا.ا هم  البته با اقداماتی قابلیت موشک های نقطه زن خود را که می توانند از چتر دفاعی پاتریوت آمریکا عبور کنند، باردیگر نشان داد. آمریکا سردارسلیمانی را ترور کرد، احتمالا به این امید که ایران با آگاهی از توان سایبری آمریکا در هک کردن رادارهایش، دست به اقدامات تلافی جویانه نزند. چرا ج.ا چنین واقعیتی را نادیده گرفت ، کسی نمیداند. نتیجه کارامروز شوکی است که در اثرسرنگون شدن هواپیمای مسافربری اوکرایین، نه تنها بر جامعه بلکه بر ارکان نظام نیز وارد شده است. سخنان سردارحاجی زاده، فرمانده هوافضای سپاه پاسداران، مبنی بر این که راداری که به هواپیما شلیک کرد، آن را با موشک کروز اشتباه گرفته بود و این که اختلالات ارتباطی مانع تماس اپراتور با فرماندهی شد، راه را برای اینکه در آینده و پس از بررسی عواقب کارتصمیم گرفته شود تا "حملات سایبری" دشمن را عامل سقوط هواپیما اعلام کنند، باز گذاشته است. شاید هم اوضاع آنچنان وخیم و پیام نظامی آمریکا آن قدر روشن و غیرقابل پاسخ ارزیابی گردد که دعوت جدیدش برای مذاکره خفت بار، از جانب رهبران ایران پذیرفته شود.امکان اقدام تلافی جویانه سپاه پاسداران را هم در این میان نباید مردود دانست. اقدامی که می تواند به جنگ منتهی شود.شاید به همین خاطر است که کنگره آمریکا در صدد بستن دست ترامپ برای جنگ با ایران برآمده است.
البته اثبات منشاء حملات سایبری حتی برای ابرقدرتها کاری است مشکل.برای همین درآمریکا باوجود نظر کارشناسان، بالاخره نتوانستند دخالت روسیه در انتخابات را اثبات کنند.
ترامپ وقتی دراولین واکنش به حمله ج.ا به پایگاه آمریکا درعراق گفت: "حال ما خوب است. فردا مصاحبه می کنم"، شاید منظورش این بود که:  صبر کنید .ما هم سازی زده ایم که فردا صدایش در می آید.
ممکن است کسانی بگویند که چنین حرف هایی"توهم توطئه" است. در پاسخ باید گفت :"سیاست بدون اخلاق"، یعنی آن چیزی که بر جهان سیطره دارد، سرتا پایش توطئه است. همین واقعیت که سعی دارند تا من و شما را با ترساندن از"تئوری توطئه " از نزدیک شدن به توطئه های پشت پرده خود باز دارند، خود یک توطئه است. سیاست پیشگان بی اخلاق جهان ، مردم را به چشم قربانی و "گوشت دم توپ" می بینند و مایل نیستند که این قربانیان ازآنچه درپستوهای تاریک و وحشتناک تصمیم گیری هایشان می گذرد، آگاه شوند.سرنوشت شوم جولین آسانژ گواه این امر است.

هیچ نظری موجود نیست: