نشریه سوئیسی: انتقام ایران این گونه خواهد بود...

نشریه سوئیسی "نویر زورچر سایتونگ" در شماره امروز خود(5ژانویه2020) در مقاله ای با عنوان:" کشتن سلیمانی در عراق می تواند زیان بزرگی به آمریکا وارد کند"، پس از شرح زندگی سردار قاسم سلیمانی به عواقب ترور او توسط دولت آمریکا می پردازد.
ترجمه قسمت هایی از این مقاله:
"حمله مرگبار راکتی آمریکا در بغداد موجب بروز احساسات ضد آمریکایی می شود که می تواند عراق را به سمت ایران براند. چیزی که برای آمریکا ضربه متقابل سختی خواهد بود.
وقتی  در مورد قتل ژنرال مقتدر سپاه پاسداران ایران می خوانید ین جمله از انجیل را به یاد می آورید که:"هرکس شمشیر می بندد با زخم شمشیر هم خواهد مرد". این سخن بیش از هرکس در مورد قاسم سلیمانی صادق است که جمعه گذشته  در نزدیکی فرودگاه بغداد به همراه 9نفر از شخصیت های ایرانی و عراقی دیگر هدف راکت آمریکایی ها قرار گرفت و کشته شد...سلیمانی همانقدر که در ایران محبوب بود، به همان نسبت  مورد نفرت رهبران نظامی آمریکا قرار داشت..
انتقام گیری حتمی است
بی تردید آمریکا با کشتن سلیمانی گردونه گسترش بحران در منطقه را به حرکت درآورده است. کی و کجا و به چه نحوی ایران انتقام می گیرد، مشخص نیست. این اتفاق ولی خواهد افتاد.بخصوص از آن رو که علی خامنه ای، رهبر انقلاب اسلامی اعلام کرد که انتقام گرفته خواهد شد.با این حال رهبر ایران که هیچگاه در مورد مسائل ژئواستراتژیک شتابزده عمل نکرده است، این بار هم برای انتخاب هدف شتاب نمی کند. او در این راه مسلما از روش هایی جزجنگ معمولی استفاده خواهد کرد.زیرا در مقابل آمریکا چنین راهی به پیروزی ختم نمی شود. در عوض ایران استاد هنر بکارگیری "جنگ نامتقارن" است و به عنوان ابزار های اصلی این کار از امکانات بی شمار نیروهای ایدئولوژیک ومسلح و سازمان های از لحاظ مالی وابسته به خود در عراق، لبنان ، افغانستان، سوریه، فلسطین و یمن برخوردار است. به نظر می رسد که مناسب ترین راه برای ضربه زدن به اهداف آمریکایی برای ایران، استفاده از این نیروهاست تا ایران بتواند از مسئولیت عواقب شانه خالی کرده و از اتهامات یا مجازات های سازمان ملل بگریزد.
واما بسیار مهمتر از حدس و گمان در مورد نحوه انتقام گیری ایران، زیان های دراز مدتی است که کشتن سلیمانی می تواند به منافع ژئواستراتژیک آمریکا وارد آورد. شرایط سیاسی بسیار متشنج فعلی می تواند به فروپاشی دولت عراق و نهایتا بی ثباتی طولانی مدت منجر شود...".
نویسنده در ادامه به اعتراضات خیابانی ماه های اخیر در عراق و بروز احساسات ضد ج.ا.ا در این کشور اشاره می کند و احتمال می دهد که اینک ترور سلیمانی  به قوی شدن نیروهای طرفدار ایران در پارلمان و مردم عراق منجر شود و احساسات ناسیونالیستی عراقی هم بخاطر قتل ابومهدی المهندس به آن ها کمک خواهد کرد تا حضور نیروهای آمریکایی در عراق را با چالش های جدی روبرو کنند...و در خاتمه می نویسد:اگر تلاش های مقامات رسمی عراق برای به رای گذاشتن حضور یا عدم حضور نیروهای آمریکا در عراق به نتیجه رسد و پارلمان به خروج رای دهد، آمریکا مجبور می شود تا 5200 مشاور نظامی خود را از عراق خارج کند . و این بزرگترین شکست ابرقدرتی خواهد بود که تنها در هشت سال اشغال نظامی عراق(2011-2003) مطابق گزارشات رسمی بالغ بر 880 میلیارد دلارهزینه کرده است.


هیچ نظری موجود نیست: