پیش بینی ها در مورد جهان بعد از کرونا

بخش هایی از مقاله " فارین پالیسی"، : 
" جهان بعد ازکرونا چگونه خواهد بود ؟                
این پاندمی جهان را برای همیشه تغییر خواهد داد.
از12 متفکربرجسته خواستیم تا پیشبینی خود را در این رابطه بیان کنند:
-استفان والت، نظریه پرداز "نئورئالیسم" و استاد دانشگاه هاروارد: ...این پاندمی موجب قوی تر شدن دولت ها و ملی گرایی شده و ما را از روند "جهانی شدن" دور می کند. جهانی کمترآزاد ، کم رونق تر و بسته تر خواهیم داشت.
-رابین نیبلت، مدیرانستیتوی سلطنتی بریتانیا در امور بین الملل:..پایان جهانی شدن آنگونه که آن را می شناسیم.
-کیشور محبوبانی، پژوهشگر انستیتوی آسیا در دانشگاه سنگاپور: ...جهانی شدنی خواهیم داشت که با سمتگیری به طرف چین همراه است...آمریکا اگر هدفش برتری جهانی است، می بایست چه از نظر سیاسی و چه اقتصادی با جیب خالی به مقابله با چین برود. واگر هدفش بهبود وضع مردم آمریکاست باید با چین همکاری کند.
-جان آوکن بری، نظریه پرداز سیاست خارجی آمریکا:..رشد ملی گرایی و تشدید رقابت قدرت های بزرگ را شاهد خواهیم بود...در دراز مدت ولی دمکراسی ها از پوسته خود بیرون می آیند تا به سمت نوع جدیدی از پراگماتیسم و انترناسیونالیسم بروند.
-شنون اونیل، عضو ارشد مرکز مطالعات آمریکای لاتین درشورای روابط خارجی:...سود های کمتر ولی ثبات بیشتری خواهیم داشت...دولت ها برای وادار کرن صنایع استراتژیک به تهیه ذخیره داخلی، بیشتر مداخله خواهند کرد.
-شیوشانکر منون،مشاورسابق امنیت ملی دولت هند: این پاندمی میتواند به اهداف خوبی برسد و رهبران جهان را به هم نزدیک تر کند...کشورهای دمکرات مثل کره و تایوان بهتر از دولت های اقتدارگرا با کرونا مبارزه کردند.
-جوزف نای،بنیانگذار تئوری "نئولیبرالیسم" در روابط بین الملل: ...دولت آمریکا به استراتژی جدیدی نیاز دارد...سال 2017 ترامپ استراتژی  امنیت ملی را بر پایه رقابت بین قدرت های جهانی اعلام کرد. کرونا نشان داد که این سیاست ناقص است. آمریکا حتی اگر در این رقابت پیروز هم شود، با تکروی قادر به تامین امنیت ملی نخواهد بود.
-جان آلن، رئیس موسسه بروکینگز و ژنرال سابق ناتو:...داستان کرونا به وسیله برندگان نوشته خواهد شد...برای برخی نتیجه مبارزه با کرونا پیروزی دمکراسی و برای عده ای دیگر پیروزی حکومت های تمامیت خواه خواهد بود.
-لاری گارت،برنده جایزه پولیتزر و عضو ارشد سابق سازمان بهداشت جهانی: یک مرحله درخشان در سرمایه داری جهانی...شیوع کرونا می تواند سود کوتاه مدت شرکت ها را کاهش دهد ولی کل سیستم را با ثبات تر می کند.
-ریچارد هاس، مدیر شورای روابط خارجی:...حداقل برای چند سال دولت ها مجبورند به دورن مرزهای خود توجه کنند. احتمالا روابط متشنج چین و آمریکا تداوم می یابد و اروپای واحد ضعیف می شود.
-نیکلاس برنز،معاون سابق وزیرخارجه آمریکا:..این بزرگترین بحران جهانی قرن است. پیامدهای آن می تواند موجب تغییر نظم جهانی و توازن نیروها شود...اگر امروز آمریکا و چین نتوانند جنگ لفظی خود را کنار بگذارند هردو آسیب خواهند دید..."

هیچ نظری موجود نیست: