لایک و نان !

اشپیگل آنلاین.1 فوریه2015: 
"پس از یک تصادف رانندگی مرگبار در اتوبان ماگدبورگ آلمان، پلبس می گوید:بعد از حادثه ،سرنشینان برخی از اتومبیل های دیگرپیاده شده و به جای کمک به مجروحان،با رفتاری غیر قابل وصف، سرگرم گرفتن عکس و فیلم ازآنان می شوند"!

قبلا فکر می کردم که سوداگران جهان ، سودای تبدیل کردن آدم ها به آدم آهنی را از طریق مهندسی ژنتیک و تولید فله ای آدمیزاد در سر می پرورند. از قراین ولی چنین پیداست که  به این هدف با تاثیر گذاری فرهنگی گلوبال بر مردم دنیا ، آسان تر می توان رسید
گوشی های دوربین دار من و شما به دنبال شکار"لایک"های شبکه های اینترنتی ، لحظه های استثنایی را در انتظار نشسته اند و  این شبکه ها هم احتمالا ما را  به مسیر "لایک بیشتر، زندگی بهتر"، هدایت خواهندکرد. بی تفاوتی روزافزون ما در این رابطه نسبت به آلام همنوعان، ازقبیل آنچه در خبر آمده است، چه توضیح دیگری می تواند داشته باشد؟
البته "نان لایک خوری"، هرچند عمومی نشده است، تنورش ولی درمحافل خاصی بسیار هم داغ است. چندی پیش "هنرمند" تازه از وطن گریخته ای با التماس از بینندگان یکی ازشبکه های لس آنجلسی می خواست تا لایک های فیس بوکش را تا حداکثر یک هفته به سیصد هزار برسانند. وچنین به نظر می رسد که لایک فیس بوکی کارمندان برخی رسانه ها، در مسئولیت و رده آنان بی تاثیرنباشد. 
چو عضوی به درد آورد روزگار/ موبایلت را درآور عکس بنداز!
چو می بینی که نابینا و چاه است / اگر عکسی نیاندازی گناه است!


۲ نظر:

پوریا گفت...

من تعجب می کنم از اینکه شما چه طور موضوعات رو بهم مربوط می کنید. مثلا یک موضوعی که کاملا در حیطه علوم رفتاری و اجتماعی قرار داره رو وارد سیاست می کنید. عزیز اینکه ملت تو فیس بوک عقده لایک دارن قبول، اینکه ملت تا یه حادثه رخ می ده سریع موبایلشون رو در میارن و عکس می گیرن به جای کمک کردن و این یه کار بدیه، این هم قبول ولی هر دوی این مطالب باید در حیطه علوم رفتاری آسیب شناسی بشن، نه اینکه شما ربطش بدی به استکبار جهانی. بابا به خدا دیگه این یکی کار آمریکا نیست!! ما کی می تونیم به اذهان آلوده شده به تئوری توطئه بگیم بابا قدرت آمریکا و همپیمانانش، یه قدرت الهی نیست که از پیش تعیین شده باشه. آدمی که ذهنش دائی جان ناپلئونیه به نظرم مستعد پارانویا هستش.

پوریا گفت...

اینم پاسخی ندارید؟