جنگ اقتصادی چین و غرب


فیگارو، 20می2013 در مقاله ای به قلم "آرنو د لاگرانژ"و با عنوان " چین برای جنگ اقتصادی آماده می شود" ، به بررسی برخی  چالش های روز در روابط اقتصادی چین  با جهان غرب پرداخته است. نشریات روسی زبان نیزخلاصه این مقاله را عینا به صورت زیر منتشر کرده اند:
"درارتباط با رویارویی های اقتصادی کنونی چین با اتحادیه اروپا،که به ویژه در زمینه تکنولوژی مخابرات و انرژی خورشیدی  درجریان است، وزیر اقتصاد چین بار دیگر متذکر شد که: کشورش آماده دفاع از حقوق و منافع قانونی خود در چارچوب مقررات سازمان تجارت جهانی و قوانین داخلی چین است.
تند شدن لحن گفتار چینی ها ،  حاوی چنین اخطاری است که : افزایش مالیات اتحادیه اروپا بر باتری های خورشیدی چینی ، موجب خسارت های جدی به هردو طرف خواهد شد. بحث بر سر پانل های خورشیدی صادراتی چین به اروپاست که بروکسل 47 درصد مالیات برایشان در نظر گرفته است. ازجانب دیگر، اروپا تحقیق در مورد سوبسید های دریافتی دو شرکت تولید کننده تجهیزات مخابراتی چینی را آغاز کرده است.
واکنش خشم آلود چین، یادآورمی شود که: در ماه ژوئن قراراست دادگاهی دراین کشور ، میزان مالیات بر پلی سیلیکون های وارداتی از اروپا را مورد بررسی قراردهد... سفیر سابق چین در بریتانیا ، به فیگارو می گوید: اگرجنگ اقتصادی شعله ور شود، اروپا و چین هردو متضررمی شوند.
در ماه مارس، لوی زیوی رئیس وقت بخش سرمایه گذاری وزارت اقتصاد چین و وزیر برنامه و بودجه کنونی این کشور در مورد عواقب اعمال پروتکشن ،به اروپا اخطار کرد و گفت:" هیچ کشوری در جاهای نامطلوب سرمایه گذاری نمی کند".
فیگارو می نویسد: علائمی که چینی ها این اواخر، بیش از پیش، از خود نشان می دهند حاکی از نگرانی از انزوای تجاری آنهاست. چین از جمله در مورد آمادگی آمریکا، اروپا، کانادا و ژاپن ، برای گفتگو پیرامون ایجادمناطق تجارت آزاد بین خود، اخطار کرده است. در مقاله می خوانیم:...همزمان در واشنگتن گفتگوها در مورد همکاری های "ترانس آتلانتیک" جهت ایجاد منطقه وسیع تجارت آزاد بین المللی ، با شرکت ده ها کشورمتصل به آب های آزاد، بجز چین، آغاز شده است".

هیچ نظری موجود نیست: