برژینسکی وتحولات خاورمیانه


ز.برژینسکی ، مشاور سابق ریاست جمهوری در امور امنیت ملی آمریکا در مصاحبه خود با روزنامه آلمانی "Tages Anzeiger" ، که با عنوان " ما نباید دچار توهم شویم! " در تاریخ 28آوریل 2011 منتشر شد، به پرسش هایی در مورد تحولات خاورمیانه پاسخ می دهد.


چکیده این مصاحبه ، در برخی نشریات روسی ، بدین شکل بازتاب یافته است:
"...جنبش های سیاسی خاورمیانه ، بزودی موجب قدرت گیری "پوپولیست" ها( افراطیون مذهبی) و نه نظام های دمکراتیک ، خواهد شد.
دمکراسی مساله ای است بغرنج که رشد و پیدایش پایه های استوارش به زمان طولانی نیاز دارد و تا آن روز، این پوپولیست ها هستند که رای مردم را تصاحب خواهند کرد.
از این رو به سختی می توان باور کرد که چنین رژیم هایی حاضر شوند به نقطه نظرات آمریکا ، مثلا در مورد حل مساله خاورمیانه ، توجه کنند.
...احساسات عمومی در کشورهایی چون مصر و تونس ، در کنار سرخوردگی های اجتماعی و اقتصادی ، حامل بدبینی عمیق مرتبط با سلطه استعمارگران قدیم و این اواخر، ایالات متحده می باشد.
...اروپا و آمریکا ، تا جای ممکن از روند ثبات داخلی و رشد اقتصادی این کشورها حمایت می کنند. در درجه نخست ولی غرب می بایست با غرور ملی و میل به غلبه بر آثار باقی مانده از دوران استعمار در این مناطق، با احترام و دقت برخورد کند.
...ما باید واقع بین باشیم و شرایط را آنگونه که هست ببینیم. ما نباید از یک طرف تسلیم ضدیت کور با اسلام شویم و از طرف دیگر با ساده لوحی در انتظار شکفتن دمکراسی ریشه ای در تمام کشورهای عربی بنشینیم.
...ما نباید در مورد آینده نزدیک دچارچنین توهمی شویم که گویا این کشورها لزوما به نمونه های کوچکتر دمکراسی اروپایی تبدیل خواهند شد.
... بغرنج ترولی حل مسائل مربوط به مناقشه خاورمیانه است. اسرائیل و فلسطین اینک در وضعیتی نیستند که مستقلا قادر به حل این مشکل باشند. جامعه جهانی می بایست در این رابطه ، نه لفاظی بلکه اقدام نماید".
در پاسخ به این پرسش که :آیا تغییرات در جهان عرب موجب کاهش نفوذ ایران در بین آن ها خواهد شد یانه، برژینسکی می گوید:" در کل ،دامنه تاثیر گذاری رژیم مذهبی ایران بر اکثریت سنی کشورهای عربی، به اندازه کافی محدود شده است".

هیچ نظری موجود نیست: