جهان در انتظار بحران اقتصادی دیگر





" نیزاویسیمایا"، چاپ روسیه، در شماره 29 سپتامبر2010 خود، تحلیلی اقتصادی به قلم سرگی کولیکوف، منتشر کرده است که ترجمه بخشی از آن را می خوانید:
رکود اقتصادی دیگری در آمریکا، زیان های جدی برای روسیه به بار خواهد آورد. "نوریل روبینی"، استاد اقتصاد دانشگاه نیویورک، کسی که بحران مالی کنونی را در اوایل سال 2007، پیش بینی کرده بود، می گوید:" احتمال تکرار رکود اقتصادی دیگری در آمریکا،زیاد است. بدین ترتیب آثار توقف روند خروج این کشوراز بحران، به عنوان لکوموتیو اقتصاد جهانی، هرچه بیشتر دیده می شود".
کارشناسان معتقدند که موج جدید رکود ، تمام کشورهای جهان ، از جمله روسیه را تحت تاثیر قرار خواهد داد و به سقوط بهای انرژی و فلزات ، که اساس صادرات روسیه است، خواهد انجامید و کسری بودجه ، افزایش بیکاری و کاهش تولیدات صنعتی را در ابعادی بزرگتر از امروز، باعث خواهد شد.
پرفسور روبینی، در کنفرانس کوالالامپور، اینک نیز تصویری تیره از آینده ترسیم می کند. او پیش بینی کرده است که وضع اقتصادی ژاپن ، نامطلوب ولی در چین آهنگ رشد بالا و به دور ازبحران خواهد بود. اروپا وآمریکا هم از رشد کند ، آسیب خواهند دید. به باور او ، بازبینی پویایی رشد ناخالص ملی آمریکا در سه ماهه دوم، نزول ناشی از وضعیت بد بازار مستغلات و املاک را نشان می دهد.
روبینی می گوید: " اقدامات سخت کشورهای در حال رشد در برابر بحران ، اعتماد کسبه و خانواده ها را به اقتصاد موجود خدشه دار و آن ها را مجبور به صرفه جویی در هزینه ها می نماید.کشورهای در حال رشد ، در چنین وضعی ممکن است در مقابل پایین آمدن آهنگ رشد اقتصادی کشورهای پیشرفته ، خود را به تقاضای داخلی( ریاضت اقتصادی) عادت دهند. با این شرایط، در نیمه دوم سال ، اوضاع به دلیل تحولات ناشی از صرفه جویی های دولتی، بدتر خواهد شد. محتمل ترین سناریو، ضعیف شدن روند بازسازی اقتصادی است. ولی من امکان دومین موج بحران در آمریکا را نیز مردود نمی دانم".
یادآور می شود که پروفسور روبینی، در اواخر اوت سال جاری، گفت که رشد اقتصادی آمریکا در سه ماه سوم ، کمتر از یک درصد و احتمال رکود در کشور چهل در صد است. اول سپتامبر ، او گفت که اقتصاد جهانی در مقابل رکود دوباره ، کاملا بی دفاع است.(" آمریکا تیری دیگر در ترکش ندارد")...
بازرگان سرگی گاریف، از "اینوست منت کمپانی" ، معتقد است که قیمت مواد خام ، چون نفت ، مس ، روی و غیره ، به حد سال 2008 تنزل خواهد کرد: " ما انتظار داریم که قیمت نفت در سال های پیش رو، تا 25-20 دلار برای هر بشکه، تنزل کند..." 

هیچ نظری موجود نیست: