عقب نشینی های آشکار در "سیاست های راهبردی امنیت ملی آمریکا"

" سیاست های راهبردی امنیت ملی آمریکا" ، نام گزارشی است که روسای جمهور آمریکا، با ارائه آن به کنگره این کشور، خطوط کلی گرایشات سیاسی خود را در مورد مسائل مهم و پیش رو  بیان می دارند. 31 مه ، گزارش 52 صفحه ای دولت اوباما در این رابطه منتشر شد.
نکات مهم این گزارش در مقایسه با سیاست دولت قبلی آمریکا، از این قرار است: تاکید به مبارزه با تروریسم و نه تروریسم اسلامی؛ پرهیز از بکارگیری نیروی نظامی ، تا جای ممکن، برای رفع مناقشات بین المللی؛ تلاش برای حل مسائل جهانی با مشارکت هم پیمانان و همکاری با روسیه ، چین و هند ، ضمن تاکید دوباره بر نقش رهبری آمریکا؛ دوبار اشاره به مشکل با ج.ا. ایران ، بدون دادن اولویت درجه اول به آن ؛ تاکید بر لزوم توجه به بالا بردن توان اقتصادی آمریکا .

هیلاری کلینتون ، وزیر خارجه آمریکا ، در تبیین ای گزارش می گوید: این به معنای کمتر شدن قدرت ما نیست ، بلکه اقتصاد و نیروی نظامی ما باید هماهنگ با یکدیگرباشد .این گزارش را احتمالا می توان به عنوان " تغییر"  در سیاست های آمریکا، آن گونه که اوباما وعده داده بود، پذیرفت. البته با توجه به این نکته  که همه موارد فوق، برخلاف اظهارات کلینتون ، نشانه ضعیف شدن ابرقدرت آمریکا و تاثیرات مخرب بحران مالی براین کشور در تحقق استراتژی حاکمیت بر جهان  می باشد.

هیچ نظری موجود نیست: