منا ظره و نظر سنجی راجع به ج.ا ایران در روسیه

رادیو "پژواک مسکو" ( اخو ماسکوی) ، در تاریخ 13 آوریل ، مناظره ای ، میان "یوگنی ساتانووسکی" ، رئیس انستیتوی خاور نزدیک و " لئونید ایواشف" ، رئیس آکادمی مسائل ژئوپلتیک روسیه را زیر عنوان " بمباران ایران : آری یا نه؟"، پخش می کند و در پایان نظر شنوندگان خود را در این مورد جویا می شود.
لئونید ایواشف، سرهنگ بازنشسته و از منتقدین سرشناس سیاست های نظامی روسیه در زمینه مماشات با غرب محسوب می شود. او بار ها به ایران سفر کرده است و برای همکاری نزدیک ، در همه عرصه ها ، با ج.ا ، اهمیت استراتژیک قائل است.
یوگنی ساتانووسکی ولی یک شخصیت لیبرال و غربگرا محسوب می شود.
نکات مهم این مناظره 45 دقیقه ای از این قرار است:
ساتانووسکی : ج.ا برای جامعه جهانی مشکلی است که با آلمان هیتلری نیمه دوم دهه 30 قابل مقایسه است؛ در نقاط مختلف دنیا از جمله لبنان ، فلسطین ، عراق و افغانستان، یمن و ... بحران ساز است ؛ با تروریست ها همکاری می کند؛ اسرائیل را تهدید می کند؛ در صورتی که مورد حمله قرار گیرد، قیمت نفت افزایش می یابد و این به نفع روسیه است؛ به دنبال سلاح هسته ای است و باید به هر ترتیبی که می شود ، در کنار غرب، با آن مقابله کرد.
ایواشف : ج.ا ایران ، یک کشور صلح دوست است ؛ هیچگاه به هیچ کشوری حمله نکرده است ولی در مقابل آمریکا و اسرائیل دائما به اینجا و آنجا حمله می کنند؛ در مبارزه با تروریسم با روسیه و هم در افغانستان ، همکاری کرده است؛ به صورت دفاعی مسلح می شود؛ دیگر کشورها چون پاکستان و اسرائیل هم در منطقه سلاح هسته ای دارند؛ حمله به آن به منافع روسیه هم لطمه وارد می کند و سیل مهاجران از این کشور در ارمنستان و آذربایجان باقی نخواهند ماند و مشکل به روسیه هم سرایت می کند؛ کشورهای دنیا فقط از آمریکا و اسرائیل و برخی کشورهای دیگر اروپایی تشکیل نشده است ، بلکه چین ، هند، برزیل و بسیاری از کشورهای دیگر جهان سیاست های دیگری را در رابطه باج.ا ایران دنبال می کنند و ما هم باید در کنار آن ها باشیم.
مجری برنامه در پایان مناظره خطاب به شنوندگان می گوید: ساتانووسکی ، ج.ا را مشکلی برای جهان می داند و می گوید که برای رفع این مشکل باید اقدام کرد ولی ایواشف چنین مشکلی را واقعی نمی داند. کسانی که با برداشت اول موافقند به شماره تلفن ..... و آنهایی که نظر دوم را صحیح می دانند به شماره.... زنگ بزنند .
نتیجه نهایی نظر سنجی چنین اعلام می شود : 68.2 در صد با نظر ساتانووسکی و 31.8 درصد با ایواشف موافقند.
در تارنمای رادیو نیز 330 نفر در رابطه با ج.ا.ایران و مناظره فوق ، کامنت گذاشته اند که در میان آنان ، نظامیان روسیه نیز دیده می شوند.
(این نظر سنجی ، بر اساس قراین دیگر ، انعکاس واقعی نگرش مردم روسیه به مواضع ج.ا نیست. واقعیت ، به نظر من ، عکس این نتیجه می باشد.)
خسروصدری
10مه 2010

هیچ نظری موجود نیست: